Chcesz ulepszyć swoje kampanie sprzedażowe? Wpadnij na spotkanie LIVE za 0 zł:Rezerwuję miejsce!
Skuteczne bio na Instagramie przyciąga do nas osoby, które mają ten sam vibe lub szukają pomocy w temacie, którym się zajmujemy. Do dyspozycji mamy jednak niewielką ilość znaków, a informacje, które chcemy przekazać, wydają się nie kończyć. Jak więc zmieścić się w limitach i stworzyć taki biogram, który będzie realizował nasze cele biznesowe?
Z tego artykułu dowiesz się:
Przeglądamy sobie stories u innych twórców, aż tu nagle: „link w bio”. Fajnie… czyli gdzie?
Bio na Instagramie (inaczej biogram) to sekcja, w której znajduje się krótki opis naszego profilu wraz ze zdjęciem profilowym. Podajemy tam najważniejsze informacje, czyli:
Innymi słowy to nasza wirtualna wizytówka.
Zabawne jest to, że zdanie, którym opisujemy, czym jest biogram, ma więcej znaków, niż możemy faktycznie w swoim bio umieścić. Ale spokojnie! Ze wszystkim damy radę. Przecież biogram to nie tylko opis, ale także:
U nas wygląda to tak:
Bio na Instagramie znajdziesz po wejściu w jakikolwiek profil. Najprościej mówiąc jest to ta sekcja, którą widzisz jako pierwszą, jeszcze nad zapisanymi relacjami oraz feedem (czyli postami).
By edytować bio na Instagramie, musimy wejść w nasz profil, a następnie kliknąć przycisk „Edytuj profil”, który znajdziemy w tym miejscu:
Pokażą nam się wtedy różne opcje:
Każdą z tych informacji możemy edytować (warunek: musimy zmieścić się w limitach znaków, które narzuca nam Instagram).
Opis na Instagramie dodajemy w ten sposób:
Co tam napisać i jak zmieścić się w limicie znaków? Tego dowiesz się za chwilę, w części “Stwórz jasny, rzeczowy i przykuwający uwagę opis”.
Bio na Instagramie to jedno z miejsc, w którym możemy dodać aktywny link (możemy go dodać też na stories, a gdy je zapiszemy, pojawi się także w wyróżnionych relacjach nad feedem na naszym profilu). By to zrobić, wchodzimy w edycję profilu i wybieramy sekcję „Linki”. Możemy dodać ich kilka i każdy z nich opisać, a także ustawić je w odpowiedniej kolejności.
Jeśli nie mieścimy się w limicie linków, możemy stworzyć landing z ważnymi linkami w narzędziu LinkTree lub na naszej stronie internetowej (tworzymy podstronę, która będzie niewidoczna na naszej stronie internetowej, ale po kliknięciu w link w biogramie użytkownicy Instagrama ją zobaczą).
By przyciągnąć uwagę odbiorcy mamy do dyspozycji coraz mniej czasu. W 2000 roku było to aż 12 sekund, w 2013 roku – 8 sekund.[1] Dziś za to mówi się o 2-3 sekundach, choć to akurat nie jest potwierdzone badaniami info. Najważniejsze jest jednak to, że tego czasu mamy coraz mniej, a przez to musimy spiąć pośladki i stworzyć bio, które sprawi, że odbiorcy klikną „Obserwuj”. Jak to zrobić?
Tak naprawdę mamy do dyspozycji dwie nazwy. Pierwsza z nich to nazwa profilu, która powinna być:
Druga nazwa to „Imię i nazwisko/Nazwa”. Teoretycznie wystarczyłoby tam wpisać swoje dane i sprawa załatwiona, ale w praktyce warto wykorzystać to pole nieco inaczej. Oczywiście imię (i ewentualnie nazwisko) dobrze jest tam umieścić, by odbiorcy wiedzieli, z kim mają do czynienia. Ale to także doskonałe miejsce na słowa kluczowe związane z naszą działalnością (gdy użytkownik wpisze np. „podróże w kraju” w wyszukiwarkę Instagrama, a my mamy takie słowo kluczowe w nazwie, wyświetli mu się nasz profil).
Jakie są limity znaków?
Czego nie umieszczać w nazwie konta na Instagramie?
Jeśli mamy markę osobistą i prowadzimy na Instagramie jej profil, pokażmy na zdjęciu samych siebie. Odbiorcy chcą widzieć osobę, która stoi za treściami, a nie tylko logo (chyba, że naprawdę się wyróżnia i jest rozpoznawalne).
Jak powinno wyglądać nasze zdjęcie profilowe?
Wskazówka: zdjęcie profilowe możesz łatwo przygotować z pomocą narzędzia PFP Maker.
Pora na opis profilu. Mamy do dyspozycji tylko 150 znaków, a więc tyle, co zdanie: „Gdy plemię zbiera się wokół Ciebie, możesz zacząć przysłuchiwać się jego potrzebom. A później wymyślać produkty pogłębiające wiedzę z Twoich treści”. Niewiele, prawda? A w tych znakach powinny zmieścić się takie informacje jak np.:
W opisie umieszczamy tylko kluczowe informacje, które są ważne dla naszych odbiorców.
Korzystanie z hashtagów w opisie profilu ma sens tylko wtedy, gdy jest to nasz firmowy hashtag, pod którym znajdziemy (w większości) powiązane z nami posty (np. #przyszłoinpostem, #zdrugiejszafy). W innych przypadkach odsyłamy odbiorów w eter, gdzie znajdą wielu innych twórców, a o nas zapomną.
Dobre bio zawiera Call To Action (CTA), czyli wezwanie do działania. Mamy dwie możliwości umieszczenia go w bio na Instagramie:
Lokalizacja jest niezbędna tylko wtedy, gdy:
Jeśli działamy online, nie musimy podawać lokalizacji. Zdarza się jednak, że ktoś poszukuje np. grafika w okolicy, by móc się z nim spotkać na omówienie projektu (wiadomo, są spotkania online, ale zdarzają się ludzie, którzy wolą spotkania na żywo). Dlatego jeśli świadczymy usługi z branży kreatywnej, warto jednak lokalizację podać.
A co z danymi kontaktowymi? Te zawsze warto podać. Wystarczy, że wpiszemy adres e-mail (uwaga! To powinien być inny e-mail niż ten, na który założyliśmy konto). Opcjonalnie możemy też dodać numer telefonu.
Jedna ze specjalistek od Instagrama, Hilary Rushford, powiedziała, że linki w bio są jak szampan dla gości na wejściu. W ten sposób witamy się z nimi i zachęcamy do pozostania na dłużej. Jakie linki warto umieścić?
Na koniec mamy kilka tipów, które pomogą napisać skuteczne bio:
1. Czasem wybrana przez nas nazwa może być już zajęta. Na stronie namecheckr.com możemy sprawdzić, czy jest dostępna na ponad 50 platformach.
2. Biogram powinien być spójny z nami oraz naszą marką (czyli jeśli na co dzień mówimy na luzie i tak też prowadzimy komunikację marki, to nie używajmy w bio zbyt formalnego słownictwa).
3. Kolejne informacje wypisujmy od nowych linijek, np. od emotek (tak, jak my to zrobiliśmy). Dzięki temu szybciej i łatwiej przeczytać cały biogram (pamiętajmy, że mamy tylko kilka sekund na przykucie uwagi odbiorcy).
4. W opisie powinny znaleźć się korzyści dla odbiorcy, a nie peany na naszą cześć.
5. Jeśli mamy wyróżnik marki, wspomnijmy o nim.
Bio na Instagramie ma pomagać nam w realizowaniu naszych celów biznesowych. W zależności od tego, czy zbieramy listę zainteresowanych, czy sprzedajemy e-booki, czy prowadzimy konsultacje 1:1, nasze bio powinno wyglądać inaczej.
Przykłady:
Opis możemy edytować kiedy i jak często chcemy, by dopasować go do aktualnych celów.
By być jak Rafaello i wyrazić więcej niż 1000 słów w 150-znakowym opisie możemy:
Dobrze przygotowany biogram na Instagramie sprawia, że użytkownicy po wejściu na nasz profil klikają „Obserwuj”. Warto więc poświęcić nawet więcej niż tylko odrobinę uwagi, by porządnie zoptymalizować bio i zaprezentować swój profil niczym ukochanego mruczka na międzynarodowym pokazie kotów.
Przypisy:[1] https://www.scribd.com/document/265348695/Microsoft-Attention-Spans-Research-Report (dostęp z dnia 25.06.2024)