Notifikacje Chcesz ulepszyć swoje kampanie sprzedażowe? Wpadnij na spotkanie LIVE za 0 zł:Rezerwuję miejsce! Notifikacje

Co to jest content marketing? Definicja, zastosowanie i korzyści dla twojej firmy

Osoby, które kupują produkt/usługę chwilę po poznaniu naszej marki, można policzyć na palcach jednej ręki. Większość odbiorców potrzebuje dowodów na to, że to właśnie my jesteśmy ekspertami w swojej dziedzinie. By im to pokazać, mamy dwie opcje: budowanie relacji i/lub edukowanie potencjalnego klienta. Jak to zrobić? Pomogą nam działania content marketingowe.

Co to jest content marketing? Definicja, zastosowanie i korzyści dla twojej firmy

Magda Owsiany

Opublikowano: 29 sierpnia 2024

15 minut czytania

  • Udostępnij:
Co to jest content marketing? Definicja, zastosowanie i korzyści dla twojej firmy

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • czym jest content marketing,
  • jakie są rodzaje treści w content marketingu,
  • jak stworzyć skuteczną strategię marketingu treści,
  • jakie korzyści daje tworzenie treści,
  • jak mierzyć wyniki content marketingu. 

Definicja content marketingu (marketingu treści)

Marketing treści (z ang. content marketing) to działania strategiczne polegające na tworzeniu i publikowaniu wartościowych dla odbiorcy i jednocześnie spójnych treści. Mogą to być zarówno artykuły eksperckie, jak i posty w mediach społecznościowych czy mailing. Dzięki nim pozyskujemy coraz więcej regularnych odbiorców (np. subskrybentów newslettera czy obserwatorów na Instagramie), a co za tym idzie – potencjalnych klientów.

Treści powinny wzbudzać zainteresowanie odbiorców naszą ofertą i sprawiać, że z czasem chętnie klikną „kupuję”. By tak się stało, muszą być one wartościowe, czyli:

  • odpowiedniej jakości,
  • wyczerpujące temat,
  • zrozumiałe,
  • umieszczone w odpowiednim miejscu (tam, gdzie jest nasza grupa docelowa). 

Warto pamiętać, że „wartościowy” nie zawsze oznacza „edukacyjny”. Treści lifestylowe czy inspirujące także mogą być dla naszych odbiorców wartościowe (np. prowadząc sklep z artykułami do dziergania oraz wzorami robótek nie musimy tylko edukować o ściegach czy składzie konkretnych motków. Możemy też opublikować zdjęcie osoby w fantastycznej stylizacji, wykonanej za pomocą naszych produktów albo pokazać satysfakcjonujący proces powstawania czapki).

Charakterystyka content marketingu

Content marketing jest bardzo różnorodny, przez co trudno go scharakteryzować jednym zdaniem. Wartościowy content może chociażby edukować, poprzez np.:

  • wyjaśnianie różnych zagadnień (tak, jak w tym artykule),
  • obalanie mitów (możemy przedstawić odbiorcom argumenty, dlaczego stwierdzenie, że wszystko jest kwestią organizacji nie jest prawdziwe),
  • tutoriale (np. jak obsługiwać narzędzie do mailingu czy jak upiec bezglutenową pizzę),
  • samouczki (możemy umieścić na stronie artykuły/wideo, które pomogą klientom samodzielnie rozwiązać problem),
  • opowiadanie o produkcie/usłudze lub sposobach pozyskania naszej wiedzy,
  • opowiadanie naszej historii (np. w sekcji “O mnie” na stronie) lub case study.

Edukacja to jednak nie wszystko, ponieważ treści content marketingowe mogą także:

  • inspirować,
  • wywoływać uśmiech na twarzy,
  • motywować,
  • pokazywać świeżą perspektywę i nie tylko.

Dzięki temu nasza marka nie musi być stricte edukacyjna, by dawała wartość odbiorcom i przyciągała klientów.

Przykład? RedBull na swoim kanale na YouTubie nie opowiada o tym, jakie są smaki napoju czy z czego jest zrobiona ich puszka (czy kogoś by to zainteresowało?). Zamiast tego pokazuje sportowców, którzy zajmują się różnymi sportami ekstremalnymi i robią niesamowite rzeczy pod patronatem marki. Dzięki temu trzymając później w dłoni puszkę RedBulla też czujemy się fajni (żeby nie powiedzieć dosadniej). 

Rodzaje treści, czyli formy content marketingu

Wartościowe treści mogą edukować, inspirować czy nawet po prostu wywoływać uśmiech na twarzy. By to robiły, możemy korzystać z różnych form content marketingu.

Tekst

Słowo pisane jest najczęściej spotykaną formą treści (nawet jeśli oglądamy rolki na Instagramie czy filmy na YouTubie, mają one swoje opisy i napisy). Tekst jest wygodnym i szybkim sposobem przekazywania treści. Czasem warto jednak łączyć go z dodatkowymi formami treści, np. zdjęciami, grafikami czy filmami (np. tutorial o przycinaniu roślin będzie łatwiejszy do zrozumienia w formie wideo lub zdjęć krok po kroku niż w formie „gołego” tekstu, szczególnie dla laików). 

Opis (tekst użytkowy)

Opisy produktów i kategorii na stronie pełnią dwie funkcje:

  • wyjaśniają klientowi, na czym polega produkt/usługa, czego może się po niej spodziewać oraz daje wszystkie niezbędne informacje np. o rozmiarze, wymiarach, przeznaczeniu, składzie, dzięki czemu ułatwia podjęcie decyzji o zakupie,
  • pomagają w pozycjonowaniu naszej strony internetowej (musimy pamiętać jednak o SEO, czyli wartości dla odbiorcy, słowach kluczowych itd.).

Opisy mogą (a nawet powinny) zawierać zdjęcia poglądowe, instrukcje wideo itd.

Artykuł na stronie

Artykuł na stronie może przybrać formę:

  • artykułu eksperckiego (baza wiedzy),
  • poradnika,
  • recenzji,
  • porównania/zestawienia różnych produktów,
  • wiadomości (newsów),
  • analizy,
  • wywiadu,
  • top listy,
  • FAQ,
  • case studie (studium przypadku) itd.

Ważne jest to, by artykuł niósł wartość dla użytkownika. W przypadku sklepu z miodem wartościowe będą np. przepisy kulinarne z wykorzystaniem miodu, artykuły edukacyjne o różnych rodzajach miodu czy z ostrzeżeniami dla alergików. Niezbyt przydatne dla klienta (a zarazem strzałem w kolano dla przedsiębiorcy) będą treści w stylu „czym zastąpić miód w kuchni”. Dlatego właśnie podczas tworzenia content marketingu tak ważna jest strategia działania (będzie o niej za chwilę).

W dobie szybkich mediów możemy zastanawiać się, czy publikowanie długich artykułów ma jeszcze sens. Jak się okazało, użytkownicy preferują długie treści, ponieważ uważają, że to w nich mogą znaleźć odpowiedź na swoje pytanie. Krótsze teksty są przeważnie zbyt ogólnikowe.[1]

E-book/white paper

White paper to obszerny, branżowy i ekspercki content, który dostarcza o wiele więcej wartości niż zwykły artykuł. Zawiera m.in.:

  • kompleksowe omówienie tematu,
  • badania oraz analizy,
  • przewidywanie trendów,
  • zestawienia danych (najczęściej liczbowych, bo takie nasze mózgi lubią najbardziej),
  • raporty.

Publikując tego typu treści pokazujemy, że mamy ogromną wiedzę, przez co jesteśmy godni zaufania. White paper może być lead magnetem do newslettera lub elementem działań PR-owych. 

Newsletter

Newsletter to najintymniejsza forma kontaktu z odbiorcami. Dzięki niemu budujemy relacje, zaufanie i przywiązanie do marki (szczególnie osobistej). Same maile nie wymagają działań związanych z SEO, przez co są swobodniejsze w swej formie. Mogą on służyć także budowaniu lejków marketingowych.

Choć newslettery kojarzą się głównie z powiadomieniami o nowej kolekcji czy kodzie rabatowym na pierwszy dzień wiosny, nie musimy ograniczać się do takich treści. To też dobre miejsce, by podzielić się praktycznymi lekcjami z naszej „działki”, podrzucić inspiracje na wystylizowanie najnowszego ubrania z kolekcji czy opowiedzieć o trendach, a nawet podzielić się historią naszej firmy lub osobistą – jeśli tworzymy ekspercką markę.

Grafiki i infografiki

Przez to, że odbiorcy skupiają się na konsumowanych treściach coraz krócej oraz przez specyfikę mediów społecznościowych, tworzymy też treści w formie grafik oraz infografik. Przykuwają one uwagę swoją formą, która dla mózgu jest atrakcyjniejsza niż czarne litery na białym tle. Dodatkowo także wpływają na pozycjonowanie strony internetowej oraz stanowią podstawę mediów społecznościowych (wraz z wideo, o którym będzie za chwilę). 

Grafiki są proste, zwięzłe i służą inspiracji, uatrakcyjnieniu treści czy motywacji. Za to infografiki są bardziej złożone. Możemy nimi przedstawić np.:

  • historię naszej marki,
  • cytat przemawiający do wrażliwości klientów,
  • mem – również powiązany z sytuacjami, które przytrafiają się naszym odbiorcom
  • tutorial krok po kroku,
  • zawartość kursu.

Można powiedzieć, że to „artykuł” w skróconej i atrakcyjnej wizualnie formie.

Filmy i webinary

Video content staje się coraz popularniejszy. Filmy najczęściej publikujemy na YouTubie (dłuższe formy), TikToku oraz Instagramie (krótkie formy wideo), ale mogą pojawić się także na stronie internetowej, stronie sklepu czy w formie webinarów (bezpłatnych i płatnych).  

Stworzenie tego typu treści jest bardziej czaso- i pracochłonne, ale w nagrodę za poświęcenie otrzymujemy większą uwagę odbiorcy. 

W formie wideo możemy opublikować:

  • wywiady, 
  • podcasty (zyskują coraz więcej zwolenników),
  • recenzje,
  • kulisy pracy,
  • poradniki (także tutoriale) i nie tylko.

Podcasty

Podcast jest łatwiejszy do wyprodukowania niż wideo (nie przejmujemy się obrazem, a jedynie dźwiękiem). Według badań Nielsen przeprowadzonych na zlecenie Storytel Polska, co piąty polski internauta w wieku 19-49 lat słucha podcastów, co oznacza, że publikując tego typu treści, możemy dotrzeć do szerokiego grona odbiorców.[2] 

Podcasty w naszym pędzącym świecie są idealnym formatem do przekazywania wiedzy, inspiracji czy motywacji. Możemy ich słuchać podczas drogi do pracy, biegania, gotowania itd., czyli w czasie, który wcześniej nie był przeznaczony na konsumpcję treści.

Treści interaktywne

Treści interaktywne to m.in.:

  • kalkulatory,
  • quizy,
  • wykresy,
  • osie czasu,
  • mapy,
  • wirtualne spacery,
  • gry, 
  • arkusze,
  • szablony do pracy w różnych narzędziach (np. w Notion).

Wymagają one zaangażowania użytkownika, dzięki któremu budujemy z nim długotrwałe relacje.

Strategia content marketingowa

Strategia content marketingowa składa się z naszych celów marketingowych oraz sposobów ich osiągnięcia. By była skuteczna, musimy zastanowić się także, jaki wizerunek marki chcemy osiągnąć. 

Jak stworzyć skuteczną strategię content marketingową?

Każda strategia marketingowa może być inna i każda może być dobra. Przykładowo:

  • w Burzy dzielimy się wiedzą bez kija w 🍑,
  • Red Bull inspiruje i motywuje, pokazując ludzi w niesamowitych momentach ich życia,
  • MailerLite (narzędzie do wysyłki newslettera) dzieli się wiedzą w postaci tutoriali, samouczków i darmowych webinarów, dzięki czemu użytkownicy mogą samodzielnie i szybko rozwiązać swoje problemy. To sprawia, że sięgają oni po to narzędzie chętniej, bo wiedzą, że poradzą sobie z jego obsługą,
  • Monika Michalak (psychodietetyczka) uświadamia odbiorców, że pociąg do słodyczy lub nocne podjadanie to nie jest kwestia braku silnej woli, tylko zaopiekowania się ciałem i umysłem w inny sposób niż podpowiadały kolorowe pisemka. 

Podczas tworzenia strategii content marketingowej musimy zastanowić się też, jakie komunikaty chcemy zaszczepiać w głowach odbiorców. Kasia Mistacoglu na Instagramie często powtarza „slow and steady win the race” i na tej zasadzie pracujemy z jej produktami. Monika Michalak za to mówi o „patrzeniu na stopy, a nie na horyzont”, czyli skupianiu się na tym co tu i teraz. Ważne, by te komunikaty były spójne zarówno z nami, jak i w obrębie całej komunikacji marki.

Korzyści z content marketingu

Content marketing działa długoterminowo:

  • nasze treści trafiają do użytkowników, którzy znajdują w nich odpowiedzi na swoje pytania,
  • z czasem jest ich coraz więcej (m.in. dzięki SEO oraz udostępnianiu),
  • jednocześnie relacje ze „starszymi” odbiorcami się pogłębiają (zaczynają nam ufać).

By te przejścia były płynne, możemy wykorzystać lejki marketingowe (odbiorcy np. czytają artykuł z linkiem do zapisu na darmowy mailing z wiedzą, zapisują się, a w trakcie czytania maili dowiadują się o produkcie i być może go kupują. Jeśli tak, opiekujemy się nimi).

Marketing treści pozwala też budować świadomość naszej marki. Jeśli nie dzielimy się naszą wiedzą, odbiorcy nie mogą na nas trafić (a nawet, gdy trafią, nie zaufają nam). Za to gdy regularnie publikujemy wartościowe treści (dzielimy się wiedzą, doświadczeniami i historiami), zwiększamy swój autorytet w branży. Dzięki temu mogą znaleźć nas także osoby, które szukają:

  • prelegentów na konferencję,
  • autorów do publikacji,
  • osób, z którymi mogą przeprowadzić wywiady.

Udział w takich przedsięwzięciach jeszcze bardziej napędza całą machinę. 

Jest jeszcze druga strona medalu: ułatwienie sobie pracy. Tworząc treści, które wyjaśniają odbiorcom:

  • jak korzystać z danego narzędzia,
  • jak rozwiązywać najpopularniejsze problemy,

czy nawet publikując zwykłe FAQ, sprawiamy, że obsługa klienta ma znacznie mniej pracy, co wiąże się też z niższymi kosztami prowadzenia działalności. Nawet jeśli ktoś odezwie się do nas z pytaniem, możemy mu wysłać gotowy artykuł, co zajmie znacznie mniej czasu, niż instruowanie krok po kroku. 

Dystrybucja i Mierzenie Efektów

Dystrybucja treści content marketingowych odbywa się za pomocą wielu narzędzi, m.in.:

  • strony internetowej,
  • bloga,
  • YouTube’a,
  • narzędzi podcastowych, np. Spotify,
  • mediów społecznościowych, np. Instagrama, LinkedIna,
  • grup na Facebooku,
  • portali branżowych,
  • newslettera.

By wiedzieć, czy nasze działania przynoszą efekty, musimy je mierzyć, a później analizować. Co warto mierzyć?

  • widoczność strony w wynikach wyszukiwania,
  • wyświetlenia strony,
  • współczynnik klikalności CTR (czyli ile osób wchodzących na stronę/czytających mailing kliknęło w link),
  • powstające linki naturalne oraz liczbę wzmianek o nas,
  • czas spędzany na stronie,
  • liczbę interakcji w mediach społecznościowych (engagement rate),
  • zapisy do newslettera oraz statystki z nim związane,
  • liczbę i wartość sprzedaży i wiele innych.

Nie musimy tego robić samodzielnie, bo są narzędzia, które większość pracy ogarną za nas. Nam zostanie analiza danych.

Google Analytics

Google Analytics dostarcza nam dane na temat strony i sklepu internetowego (m.in. liczba odsłon, kliknięć, czas spędzany na stronie, informacje na temat odbiorców, najczęściej odwiedzane podstrony, wskaźnik odrzuceń, pozycjonowanie stron czy zapytania). 

Analityka Social Mediów

W aplikacjach mediów społecznościowych możemy sprawdzić, kto nas obserwuje (ile ma lat, skąd pochodzi itd.), w jaki sposób nasi odbiorcy się angażują (liczba komentarzy, wyświetleń, zapisań, udostępnień, najpopularniejsze posty itd.) oraz czy nasze treści docierają do coraz szerszego grona odbiorców.

Wskaźniki SEO

SEO to optymalizacja pod kątem wyszukiwarek (czyli publikowanie treści tak, by Google je pokazywało wysoko w wynikach wyszukiwania). Możemy skorzystać np. z Google Search Console, gdzie sprawdzimy, jakie frazy kluczowe generują największy ruch na stronie i jakie strony są najczęściej odwiedzane.

Wskaźniki konwersji

Wskaźniki konwersji informują nas, ilu użytkowników podjęło działanie, po kontakcie z naszymi treściami. Mogą oni np.:

  • zapisać się na newsletter,
  • pobrać ebooka,
  • wypełnić formularz kontaktowy lub ankietę,
  • kupić produkt. 

Ankiety i opinie klientów

Ankiety pozwalają nam zbierać informacje o tym, czego potrzebują lub jakie problemy mają nasi odbiorcy, dzięki czemu przygotujemy dla nich wartościowe treści. Za to opinie pokazują, co robimy dobrze, a nad czym warto popracować.

Analiza konkurencji

Analiza konkurencji pozwala nam dawać odbiorcom to, czego nie mogą znaleźć w innych miejscach. Możemy docierać do nich np. przez inne kanały dystrybucji czy tworzyć treści, które dogłębniej wyczerpią temat lub będą łatwiejsze do zrozumienia.

Content marketing a SEO

Content marketing łączy się nierozerwalnie z SEO (Search Engine Optimization, czyli optymalizacją dla wyszukiwarek). Dbając o to, by treści były dobrze pozycjonowane przez wyszukiwarki, docieramy do większej liczby odbiorców, a to sprawia, że nasze treści są jeszcze wyżej. Takie perpetuum mobile. Jakie czynniki będą napędzać tę maszynę?

Słowa kluczowe w content marketingu

Słowa kluczowe to takie frazy, które użytkownicy wpisują do wyszukiwarki, by znaleźć odpowiedzi na nurtujące ich pytania (np. zielona sukienka w grochy, jak wyczyścić rynny, co to SEO). Naszym zadaniem jest przygotować treści tak, by zawierały właśnie takie frazy (wtedy wyskoczą odbiorcom w wynikach wyszukiwania). Czyli np. w artykule na temat dbania o monstery skorzystamy z fraz: jak dbać o monsterę, jak pielęgnować monsterę, podlewanie monstery, jaki nawóz do monstery itd. Uważajmy jednak, by nie przesadzić, bo…

Jakość treści a SEO

… jakość treści jest jeszcze ważniejsza. Tekst powinny:

  • być zrozumiałe dla grupy docelowej,
  • nie zawierać błędów,
  • mieć strukturę (nagłówki),
  • być atrakcyjne (posiadać wypunktowania i wyliczenia, pogrubione ważniejsze fragmenty, zdjęcia, grafiki itd.),
  • odpowiadać na pytania odbiorców.

Linki w treści

Linki wewnętrzne pomagają Google zrozumieć, jaka jest struktura naszej strony. Dzięki nim prowadzimy użytkownika do innych treści na stronie. Za to linki zewnętrzne (backlinks) z wysokiej jakości stron sprawiają, że wyszukiwarki uznają nasze treści za warte wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania.

Optymalizacja na urządzenia mobilne

Nic tak nie wkurza, jak rozjeżdżająca się strona, gdy próbujemy coś przeczytać/obejrzeć na urządzeniu mobilnym. Dlatego powinniśmy zadbać o optymalizację naszej strony także pod tym kątem, by użytkownik nie opuścił jej po kilku sekundach.

Użytkownik na pierwszym miejscu

Treść ma być przede wszystkim użyteczna dla użytkownika. Google już nie pozycjonuje wysoko tekstów po prostu naładowanych frazami kluczowymi. O wiele bardziej ceni artykuły, które użytkownicy faktycznie czytają (spędzają więcej czasu na stronie). Dlatego podczas tworzenia treści musimy zadbać o wyczerpującą odpowiedź na pytanie lub kompleksowo rozwiązać dany problem.

Content marketing jest potężnym narzędziem, dzięki któremu możemy stosunkowo niskim kosztem zadbać o swoją pozycję na rynku. Jeśli się do tego przyłożymy, wygenerujemy organiczny ruch na naszej stronie (zaoszczędzimy na reklamie), zaufanie użytkowników i wyższe przychody. 

Przypisy:
[1] https://noahkagan.com/why-content-goes-viral-what-analyzing-100-millions-articles-taught-us/ (dostęp z dnia 13.08.2024)
[2] https://storytelpl.prowly.com/42900-czy-polacy-sluchaja-podcastow-badania (dostęp z dnia 13.08.2024)

Sprawdź również

Jak tworzyć biznes edukacyjny, gdy nie masz 20+ lat doświadczenia? | Hubert Świerczewski – Pankracy
Podcast

Jak tworzyć biznes edukacyjny, gdy nie masz 20+ lat doświadczenia? | Hubert Świerczewski – Pankracy

W dzisiejszym odcinku:
– skąd brać pomysły na treści?
– jak konsekwentnie tworzyć treści?
– w jaki sposób budować ofertę, żeby klient powiedział „tak”?
– czy brak 10/20 lat doświadczenia MUSI powstrzymać nas przed dzieleniem się wiedzą?
jak z filmu na YouTube prowadzić do zakupu?

Czytaj więcej
Jak pogodzić biznes online i stacjonarny? | Justyna Szarawarska
Podcast

Jak pogodzić biznes online i stacjonarny? | Justyna Szarawarska

Listen to „Jak pogodzić biznes online i stacjonarny? | Justyna Szarawarska” on Spreaker. W dzisiejszym odcinku: Jak zarządzać jednocześnie biznesem stacjonarnym i online oraz jakie wyzwania temu towarzyszą? Jak rekrutować odpowiednich pracowników, by pomagali biznesowi rosnąć? Jakie proste zmiany wprowadzić w pracy siedzącej, aby uniknąć bólu pleców. 🔗 Linki z odcinka:Odcinek o poznawaniu grupy odbiorczej […]

Czytaj więcej
Poznaj swoje TALENTY i pracuj EFEKTYWNIEJ! | Natalia Kwiatkowska
Podcast

Poznaj swoje TALENTY i pracuj EFEKTYWNIEJ! | Natalia Kwiatkowska

W tym odcinku porozmawiamy o talentach, które sprawiają, że możemy pracować bardziej w zgodzie ze sobą oraz lepiej komunikować się z otoczeniem. Mowa o talentach Gallupa! Porozmawiam o nich z Natalią Kwiatkowską.

Czytaj więcej
Popraw widoczność strony w Google (SEO) i pozyskaj więcej KLIENTÓW | Ewelina Podrez-Siama
Podcast

Popraw widoczność strony w Google (SEO) i pozyskaj więcej KLIENTÓW | Ewelina Podrez-Siama

Dzisiaj porozmawiamy o tym, w jaki sposób przygotować naszą stronę pod to, by odbiorcy mogli nas znaleźć.

Czytaj więcej
Co zrobić, żeby Twoje konto na Instagramie ROSŁO? | Dominika Żak
Podcast

Co zrobić, żeby Twoje konto na Instagramie ROSŁO? | Dominika Żak

Człowiek ma tyle roboty, a potem jeszcze musi na te media społecznościowe zapostować. Jeśli tworzysz treści na Instagrama, ale Twoje działania nie przynoszą rezultatów, to jesteś w dobrym miejscu. W tym odcinku Dominika Żak zdiagnozuje najczęstsze problemy na Instagramie i pokaże, jak sobie z nimi poradzić.

Czytaj więcej
Jak prowadzić BIZNES Z DRUGĄ POŁÓWKĄ? | Agnieszka Skupieńska
Podcast

Jak prowadzić BIZNES Z DRUGĄ POŁÓWKĄ? | Agnieszka Skupieńska

Dziś porozmawiamy o:
– jak prowadzić biznes online z drugą połówką?
– jak unikać niepotrzebnych konfliktów i spin?
– jak pogodzić życie prywatne i biznesowe?

Czytaj więcej

Idę jak burza

Newsletter, gdzie pokazujemy kulisy budowania biznesu edu. Bez lania wody. Za 0 zł. Co 2 tygodnie o 17:00.

.