Notifikacje Webinar: jak tworzymy content dla naszego biznesu z pomocą AI?Oglądam! Notifikacje

Jak stworzyć skuteczne bio na Instagramie, aby odbiorcy wiedzieli, kim jesteśmy i jak możemy im pomóc? Biogram na Instagramie w pigułce.

Skuteczne bio na Instagramie przyciąga do nas osoby, które mają ten sam vibe lub szukają pomocy w temacie, którym się zajmujemy. Do dyspozycji mamy jednak niewielką ilość znaków, a informacje, które chcemy przekazać, wydają się nie kończyć. Jak więc zmieścić się w limitach i stworzyć taki biogram, który będzie realizował nasze cele biznesowe? 

Jak stworzyć skuteczne bio na Instagramie, aby odbiorcy wiedzieli, kim jesteśmy i jak możemy im pomóc? Biogram na Instagramie w pigułce.

Tomek Kuźniar

Opublikowano: 6 sierpnia 2024

10 minut czytania

  • Udostępnij:
Jak stworzyć skuteczne bio na Instagramie, aby odbiorcy wiedzieli, kim jesteśmy i jak możemy im pomóc? Biogram na Instagramie w pigułce.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • czym jest bio na Instagramie,
  • jak stworzyć biogram na Instagramie krok po kroku,
  • jak zaoszczędzić znaki w opisie bio na Instagramie,
  • co zrobić, by nasz profil firmowy się wyróżniał.

Co to jest bio na Instagramie?

Przeglądamy sobie stories u innych twórców, aż tu nagle: „link w bio”. Fajnie… czyli gdzie? 

Bio na Instagramie (inaczej biogram) to sekcja, w której znajduje się krótki opis naszego profilu wraz ze zdjęciem profilowym. Podajemy tam najważniejsze informacje, czyli:

  • czym się zajmujemy,
  • czego odbiorcy mogą się spodziewać po naszych treściach,
  • jakie produkty oferujemy i gdzie potencjalni klienci mogą je znaleźć itd. 

Innymi słowy to nasza wirtualna wizytówka.

Zabawne jest to, że zdanie, którym opisujemy, czym jest biogram, ma więcej znaków, niż możemy faktycznie w swoim bio umieścić. Ale spokojnie! Ze wszystkim damy radę. Przecież biogram to nie tylko opis, ale także:

  • nazwa konta,
  • nazwa (teoretycznie imię i nazwisko lub nazwa firmy, ale można ją wykorzystać w inny sposób, o czym przekonasz się w dalszej części artykułu),
  • zdjęcie,
  • kategoria (np. blog osobisty, produkt/usłucha, twórca cyfrowy),
  • lokalizacja,
  • dane kontaktowe,
  • linki (choć można ich dodać kilka, na pierwszy rzut oka widać jeden. By zobaczyć resztę, musimy w niego kliknąć).

U nas wygląda to tak:

Gdzie jest BIO na Instagramie?

Bio na Instagramie znajdziesz po wejściu w jakikolwiek profil. Najprościej mówiąc jest to ta sekcja, którą widzisz jako pierwszą, jeszcze nad zapisanymi relacjami oraz feedem (czyli postami). 

Jak edytować profil i stworzyć bio na Instagramie?

By edytować bio na Instagramie, musimy wejść w nasz profil, a następnie kliknąć przycisk „Edytuj profil”, który znajdziemy w tym miejscu:

Pokażą nam się wtedy różne opcje: 

  • edytuj zdjęcie lub awatar (możemy tak zmienić profilowe oraz stworzyć własny awatar, który później przyda nam się w relacjach oraz reakcjach),
  • imię i nazwisko (tutaj możemy wpisać nie tylko nasze dane, ale także słowa kluczowe związane z naszym profilem),
  • nazwa użytkownika (czyli ta pisana od małpy „@”),
  • zaimki (np. ona/jej),
  • biogram (czyli nas opis),
  • linki (możesz dodać ich kilka),
  • płeć,
  • pokaż odznakę Threads (jeśli posiadamy),
  • kategoria (np. blog osobisty, twórca cyfrowy),
  • opcje kontaktu (np. e-mail),
  • przyciski działania (np. zamów jedzenie, zarezerwuj),
  • wyświetlanie profilu. 

Każdą z tych informacji możemy edytować (warunek: musimy zmieścić się w limitach znaków, które narzuca nam Instagram).

Jak dodać opis na Instagramie?

Opis na Instagramie dodajemy w ten sposób:

  • wchodzimy w nasz profil,
  • klikamy „Edytuj profil”,
  • wchodzimy w zakładkę biogram,
  • edytujemy,
  • zapisujemy. 

Co tam napisać i jak zmieścić się w limicie znaków? Tego dowiesz się za chwilę, w części “Stwórz jasny, rzeczowy i przykuwający uwagę opis”. 

Jak zmienić link w bio?

Bio na Instagramie to jedno z miejsc, w którym możemy dodać aktywny link (możemy go dodać też na stories, a gdy je zapiszemy, pojawi się także w wyróżnionych relacjach nad feedem na naszym profilu). By to zrobić, wchodzimy w edycję profilu i wybieramy sekcję „Linki”. Możemy dodać ich kilka i każdy z nich opisać, a także ustawić je w odpowiedniej kolejności. 

Jeśli nie mieścimy się w limicie linków, możemy stworzyć landing z ważnymi linkami w narzędziu LinkTree lub na naszej stronie internetowej (tworzymy podstronę, która będzie niewidoczna na naszej stronie internetowej, ale po kliknięciu w link w biogramie użytkownicy Instagrama ją zobaczą). 

Sekrety skutecznego bio na Instagramie

By przyciągnąć uwagę odbiorcy mamy do dyspozycji coraz mniej czasu. W 2000 roku było to aż 12 sekund, w 2013 roku – 8 sekund.[1] Dziś za to mówi się o 2-3 sekundach, choć to akurat nie jest potwierdzone badaniami info. Najważniejsze jest jednak to, że tego czasu mamy coraz mniej, a przez to musimy spiąć pośladki i stworzyć bio, które sprawi, że odbiorcy klikną „Obserwuj”. Jak to zrobić?

Odpowiednie nazwy profilu

Tak naprawdę mamy do dyspozycji dwie nazwy. Pierwsza z nich to nazwa profilu, która powinna być:

  • krótka,
  • łatwa do zapamiętania i powtórzenia,
  • bez polskich znaków, ponieważ ich nie możemy użyć (czyli słowo „żółty” będzie widoczne jako „zolty”). 

Druga nazwa to „Imię i nazwisko/Nazwa”. Teoretycznie wystarczyłoby tam wpisać swoje dane i sprawa załatwiona, ale w praktyce warto wykorzystać to pole nieco inaczej. Oczywiście imię (i ewentualnie nazwisko) dobrze jest tam umieścić, by odbiorcy wiedzieli, z kim mają do czynienia. Ale to także doskonałe miejsce na słowa kluczowe związane z naszą działalnością (gdy użytkownik wpisze np. „podróże w kraju” w wyszukiwarkę Instagrama, a my mamy takie słowo kluczowe w nazwie, wyświetli mu się nasz profil).

Jakie są limity znaków?

  • nazwa konta – 30 znaków,
  • imię i nazwisko/nazwa – 60 znaków.

Czego nie umieszczać w nazwie konta na Instagramie?

  • adresu strony internetowej (np. burzawmozgu.pl), bo to niezgodne z regulaminem Instagrama (mogą nam za to usunąć konto),
  • dziwnych nazw składających się z serii liter, cyfr i znaków specjalnych bez ładu i składu (to wygląda jak konto bota, przez co nie będziemy odbierani jako ludzie). 

Wyróżniające się zdjęcie profilowe

Jeśli mamy markę osobistą i prowadzimy na Instagramie jej profil, pokażmy na zdjęciu samych siebie. Odbiorcy chcą widzieć osobę, która stoi za treściami, a nie tylko logo (chyba, że naprawdę się wyróżnia i jest rozpoznawalne). 

Jak powinno wyglądać nasze zdjęcie profilowe?

  • ma pokazywać naszą twarz (cała sylwetka nie będzie dobrze widoczna),
  • powinno być wyraziste i wyróżniające się (np. przez zastosowanie ramek czy intensywnych kolorów),
  • warto, by nawiązywało do kolorów marki.

Wskazówka: zdjęcie profilowe możesz łatwo przygotować z pomocą narzędzia PFP Maker.

Jasny, rzeczowy i przykuwający uwagę opis profilu

Pora na opis profilu. Mamy do dyspozycji tylko 150 znaków, a więc tyle, co zdanie: „Gdy plemię zbiera się wokół Ciebie, możesz zacząć przysłuchiwać się jego potrzebom. A później wymyślać produkty pogłębiające wiedzę z Twoich treści”. Niewiele, prawda? A w tych znakach powinny zmieścić się takie informacje jak np.:

  • czym się zajmujemy,
  • co nas wyróżnia,
  • co robimy na Instagramie,
  • jak wygląda nasza oferta/doświadczenie,
  • szczególna informacja, o którą często pytają nasi klienci (np. czy udzielasz prywatnych lekcji gotowania? > napiszmy w swoim bio: „umów się, przyjedź i ugotujmy coś razem”).
  • warto, by ostatnia linijka opisu nawiązywana do linku, który będzie pod nią widoczny (np. „pobierz darmowy szablon⬇️”).

W opisie umieszczamy tylko kluczowe informacje, które są ważne dla naszych odbiorców.

Czy używać hashtagów w sekcji „życiorys”?

Korzystanie z hashtagów w opisie profilu ma sens tylko wtedy, gdy jest to nasz firmowy hashtag, pod którym znajdziemy (w większości) powiązane z nami posty (np. #przyszłoinpostem, #zdrugiejszafy). W innych przypadkach odsyłamy odbiorów w eter, gdzie znajdą wielu innych twórców, a o nas zapomną. 

Call To Action

Dobre bio zawiera Call To Action (CTA), czyli wezwanie do działania. Mamy dwie możliwości umieszczenia go w bio na Instagramie:

  • w ostatniej linijce opisu (czyli nad linkiem, np. „Wskakuj na pokład kursu XYZ”),
  • jako dodatkowy przycisk zachęcający do kontaktu (to opcja dla firm usługowych oraz gastronomicznych, ponieważ do dyspozycji mamy np. „zarezerwuj”, „zamów jedzenie”). By go dodać, wchodzimy w edycję profilu > „Opcje kontaktu” > „Dodaj przycisk CTA”. 

Lokalizacja i dane kontaktowe

Lokalizacja jest niezbędna tylko wtedy, gdy:

  • prowadzimy firmę usługową w konkretnym miejscu (np. salon stylizacji paznokci, fotograf),
  • gdy oferujemy odbiór osobisty towarów.

Jeśli działamy online, nie musimy podawać lokalizacji. Zdarza się jednak, że ktoś poszukuje np. grafika w okolicy, by móc się z nim spotkać na omówienie projektu (wiadomo, są spotkania online, ale zdarzają się ludzie, którzy wolą spotkania na żywo). Dlatego jeśli świadczymy usługi z branży kreatywnej, warto jednak lokalizację podać.

A co z danymi kontaktowymi? Te zawsze warto podać. Wystarczy, że wpiszemy adres e-mail (uwaga! To powinien być inny e-mail niż ten, na który założyliśmy konto). Opcjonalnie możemy też dodać numer telefonu.

Aktywny link w bio na Instagramie

Jedna ze specjalistek od Instagrama, Hilary Rushford, powiedziała, że linki w bio są jak szampan dla gości na wejściu. W ten sposób witamy się z nimi i zachęcamy do pozostania na dłużej. Jakie linki warto umieścić?

  • do naszej oferty,
  • do strony internetowej,
  • do zapisu na newsletter/listę zainteresowanych,
  • do innych mediów społecznościowych,
  • do podcastu, bloga itd. 

Jak napisać bio na Instagramie i jakie informacje w nim umieścić?

Na koniec mamy kilka tipów, które pomogą napisać skuteczne bio:

1. Czasem wybrana przez nas nazwa może być już zajęta. Na stronie namecheckr.com możemy sprawdzić, czy jest dostępna na ponad 50 platformach.

2. Biogram powinien być spójny z nami oraz naszą marką (czyli jeśli na co dzień mówimy na luzie i tak też prowadzimy komunikację marki, to nie używajmy w bio zbyt formalnego słownictwa). 

3. Kolejne informacje wypisujmy od nowych linijek, np. od emotek (tak, jak my to zrobiliśmy). Dzięki temu szybciej i łatwiej przeczytać cały biogram (pamiętajmy, że mamy tylko kilka sekund na przykucie uwagi odbiorcy).

4. W opisie powinny znaleźć się korzyści dla odbiorcy, a nie peany na naszą cześć.

5. Jeśli mamy wyróżnik marki, wspomnijmy o nim.

Cele biogramu na IG

Bio na Instagramie ma pomagać nam w realizowaniu naszych celów biznesowych. W zależności od tego, czy zbieramy listę zainteresowanych, czy sprzedajemy e-booki, czy prowadzimy konsultacje 1:1, nasze bio powinno wyglądać inaczej. 

Przykłady:

  • budowanie świadomości marki (kim jestem, co mogę zrobić dla odbiorcy, CTA, link),
  • pokazanie oferty (kim jestem, co mam w ofercie i jakie korzyści to da odbiorcom, CTA, link),
  • sprzedaż (kim jestem, problem odbiorcy i nasze rozwiązanie, CTA, link).

Opis możemy edytować kiedy i jak często chcemy, by dopasować go do aktualnych celów. 

Jak poradzić sobie z ograniczoną ilością znaków w bio?

By być jak Rafaello i wyrazić więcej niż 1000 słów w 150-znakowym opisie możemy:

  • korzystać z emotek (tak, by komunikat był zrozumiały),
  • stosować skróty (np. „planer 2024” zamiast „planer na 2024 rok”),
  • używać słów kluczowych (np. ogródek na parapecie, zabawy sensoryczne dla dzieci),
  • gdy coś wymieniamy, możemy użyć emotek zamiast przecinków (np. „torebki, paski, apaszki” > „torebki✨paski✨apaszki”. Zyskujemy tutaj 2 znaki, ale w przypadku bio te 2 znaki potrafią sporo dać),
  • pisać konkretnie i hasłowo (np. „⚡️Uczymy (bez kija w 🍑), jak zarabiać na produktach edukacyjnych”),
  • slogan możemy zapisać jako hashtag (np. „Zostań bohaterem w swoim domu” > #zostańbohateremwswoimdomu. Oszczędzamy tutaj 3 znaki).

Wnioski i podsumowanie

Dobrze przygotowany biogram na Instagramie sprawia, że użytkownicy po wejściu na nasz profil klikają „Obserwuj”. Warto więc poświęcić nawet więcej niż tylko odrobinę uwagi, by porządnie zoptymalizować bio i zaprezentować swój profil niczym ukochanego mruczka na międzynarodowym pokazie kotów.

Przypisy:[1] https://www.scribd.com/document/265348695/Microsoft-Attention-Spans-Research-Report (dostęp z dnia 25.06.2024)

Sprawdź również

Mój ulubiony sposób na LEKKĄ SPRZEDAŻ
Podcast

Mój ulubiony sposób na LEKKĄ SPRZEDAŻ

Listen to „Mój ulubiony sposób na LEKKĄ SPRZEDAŻ” on Spreaker. W tym odcinku opowiem o tym, jak wykorzystać storytelling, by Twoje treści sprzedażowe stały się historiami, które angażują, inspirują i sprzedają w naturalny sposób. Poznasz prosty schemat tworzenia historii oraz sposoby na płynne przejście od opowieści do oferty, nawet jeśli uważasz, że pozornie nie masz […]

Czytaj więcej
Jak SPRZEDAWAĆ bez nachalności i W ZGODZIE ze sobą? | Ania Kania
Podcast

Jak SPRZEDAWAĆ bez nachalności i W ZGODZIE ze sobą? | Ania Kania

Jak sprzedawać produkty edukacyjne i przy tym pozostać sobą? Nie musisz przemieniać w natarczywego lektora z telezakupów, który rozwiązuje nieistniejące problemy! W dzisiejszym odcinku poznasz sposoby na sprzedawanie z lekkością i bez wciskania.

Ania Kania, mentorka zdrowej efektywności z wieloletnim doświadczeniem, zdradzi tajniki swojego podejścia.

Czytaj więcej
Jak pogodzić biznes online i stacjonarny? | Justyna Szarawarska
Podcast

Jak pogodzić biznes online i stacjonarny? | Justyna Szarawarska

Listen to „Jak pogodzić biznes online i stacjonarny? | Justyna Szarawarska” on Spreaker. W dzisiejszym odcinku: Jak zarządzać jednocześnie biznesem stacjonarnym i online oraz jakie wyzwania temu towarzyszą? Jak rekrutować odpowiednich pracowników, by pomagali biznesowi rosnąć? Jakie proste zmiany wprowadzić w pracy siedzącej, aby uniknąć bólu pleców. 🔗 Linki z odcinka:Odcinek o poznawaniu grupy odbiorczej […]

Czytaj więcej
Kiedy relacja z jedzeniem jest NIEzdrowa? Rozmowa z Moniką Michalak.
Podcast

Kiedy relacja z jedzeniem jest NIEzdrowa? Rozmowa z Moniką Michalak.

Transkrypcja podcastu: Magda: Droga osobo, w tym odcinku poruszamy temat zaburzeń odżywiania, więc jeśli ten temat jest dla Ciebie szczególnie wrażliwy, to polecam przesłuchanie innych odcinków podcastu. Czekaliśmy na Ciebie. Super, że już jesteś. Czuję się dziś jak Asia Okuniewska, bo bierzemy na tapet relację z jedzeniem. Potrafi ona być bardziej zagmatwana niż niejeden związek. […]

Czytaj więcej
Czym są i jak stworzyć SKUTECZNE LEJKI marketingowe i sprzedażowe? | Sara Solarek
Podcast

Czym są i jak stworzyć SKUTECZNE LEJKI marketingowe i sprzedażowe? | Sara Solarek

W dzisiejszym odcinku:
– czym są lejki marketingowe i sprzedażowe?
– jakie jest błędne podejście do tworzenia lejków?
– o co należy zadbać, żeby taki lejek stworzyć?
– jak sprawdzić, czy lejek działa?

Czytaj więcej
Jak ZBUDOWAĆ BIZNES oparty o uczenie Excela? | Michał Kowalczyk
Podcast

Jak ZBUDOWAĆ BIZNES oparty o uczenie Excela? | Michał Kowalczyk

Dzisiaj porozmawiam z Michałem Kowalczykiem, który uczy swoich podopiecznych, jak korzystać z narzędzia Excel, dzięki czemu mogą usprawnić swoją pracę. Porozmawiamy również o automatyzacjach w biznesie online oraz organizacji pracy nad produktami edukacyjnymi.

Czytaj więcej

Idę jak burza

Newsletter, gdzie pokazujemy kulisy budowania biznesu edu. Bez lania wody. Za 0 zł. Co 2 tygodnie o 17:00.

.