Notifikacje Webinar: 5 kluczowych dziur, które musisz załatać w swojej kampanii sprzedażowejRezerwuję miejsce! Notifikacje

Jak stworzyć skuteczne bio na Instagramie, aby odbiorcy wiedzieli, kim jesteśmy i jak możemy im pomóc? Biogram na Instagramie w pigułce.

Skuteczne bio na Instagramie przyciąga do nas osoby, które mają ten sam vibe lub szukają pomocy w temacie, którym się zajmujemy. Do dyspozycji mamy jednak niewielką ilość znaków, a informacje, które chcemy przekazać, wydają się nie kończyć. Jak więc zmieścić się w limitach i stworzyć taki biogram, który będzie realizował nasze cele biznesowe? 

Jak stworzyć skuteczne bio na Instagramie, aby odbiorcy wiedzieli, kim jesteśmy i jak możemy im pomóc? Biogram na Instagramie w pigułce.

Tomek Kuźniar

Opublikowano: 6 sierpnia 2024

10 minut czytania

  • Udostępnij:
Jak stworzyć skuteczne bio na Instagramie, aby odbiorcy wiedzieli, kim jesteśmy i jak możemy im pomóc? Biogram na Instagramie w pigułce.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • czym jest bio na Instagramie,
  • jak stworzyć biogram na Instagramie krok po kroku,
  • jak zaoszczędzić znaki w opisie bio na Instagramie,
  • co zrobić, by nasz profil firmowy się wyróżniał.

Co to jest bio na Instagramie?

Przeglądamy sobie stories u innych twórców, aż tu nagle: „link w bio”. Fajnie… czyli gdzie? 

Bio na Instagramie (inaczej biogram) to sekcja, w której znajduje się krótki opis naszego profilu wraz ze zdjęciem profilowym. Podajemy tam najważniejsze informacje, czyli:

  • czym się zajmujemy,
  • czego odbiorcy mogą się spodziewać po naszych treściach,
  • jakie produkty oferujemy i gdzie potencjalni klienci mogą je znaleźć itd. 

Innymi słowy to nasza wirtualna wizytówka.

Zabawne jest to, że zdanie, którym opisujemy, czym jest biogram, ma więcej znaków, niż możemy faktycznie w swoim bio umieścić. Ale spokojnie! Ze wszystkim damy radę. Przecież biogram to nie tylko opis, ale także:

  • nazwa konta,
  • nazwa (teoretycznie imię i nazwisko lub nazwa firmy, ale można ją wykorzystać w inny sposób, o czym przekonasz się w dalszej części artykułu),
  • zdjęcie,
  • kategoria (np. blog osobisty, produkt/usłucha, twórca cyfrowy),
  • lokalizacja,
  • dane kontaktowe,
  • linki (choć można ich dodać kilka, na pierwszy rzut oka widać jeden. By zobaczyć resztę, musimy w niego kliknąć).

U nas wygląda to tak:

Gdzie jest BIO na Instagramie?

Bio na Instagramie znajdziesz po wejściu w jakikolwiek profil. Najprościej mówiąc jest to ta sekcja, którą widzisz jako pierwszą, jeszcze nad zapisanymi relacjami oraz feedem (czyli postami). 

Jak edytować profil i stworzyć bio na Instagramie?

By edytować bio na Instagramie, musimy wejść w nasz profil, a następnie kliknąć przycisk „Edytuj profil”, który znajdziemy w tym miejscu:

Pokażą nam się wtedy różne opcje: 

  • edytuj zdjęcie lub awatar (możemy tak zmienić profilowe oraz stworzyć własny awatar, który później przyda nam się w relacjach oraz reakcjach),
  • imię i nazwisko (tutaj możemy wpisać nie tylko nasze dane, ale także słowa kluczowe związane z naszym profilem),
  • nazwa użytkownika (czyli ta pisana od małpy „@”),
  • zaimki (np. ona/jej),
  • biogram (czyli nas opis),
  • linki (możesz dodać ich kilka),
  • płeć,
  • pokaż odznakę Threads (jeśli posiadamy),
  • kategoria (np. blog osobisty, twórca cyfrowy),
  • opcje kontaktu (np. e-mail),
  • przyciski działania (np. zamów jedzenie, zarezerwuj),
  • wyświetlanie profilu. 

Każdą z tych informacji możemy edytować (warunek: musimy zmieścić się w limitach znaków, które narzuca nam Instagram).

Jak dodać opis na Instagramie?

Opis na Instagramie dodajemy w ten sposób:

  • wchodzimy w nasz profil,
  • klikamy „Edytuj profil”,
  • wchodzimy w zakładkę biogram,
  • edytujemy,
  • zapisujemy. 

Co tam napisać i jak zmieścić się w limicie znaków? Tego dowiesz się za chwilę, w części “Stwórz jasny, rzeczowy i przykuwający uwagę opis”. 

Jak zmienić link w bio?

Bio na Instagramie to jedno z miejsc, w którym możemy dodać aktywny link (możemy go dodać też na stories, a gdy je zapiszemy, pojawi się także w wyróżnionych relacjach nad feedem na naszym profilu). By to zrobić, wchodzimy w edycję profilu i wybieramy sekcję „Linki”. Możemy dodać ich kilka i każdy z nich opisać, a także ustawić je w odpowiedniej kolejności. 

Jeśli nie mieścimy się w limicie linków, możemy stworzyć landing z ważnymi linkami w narzędziu LinkTree lub na naszej stronie internetowej (tworzymy podstronę, która będzie niewidoczna na naszej stronie internetowej, ale po kliknięciu w link w biogramie użytkownicy Instagrama ją zobaczą). 

Sekrety skutecznego bio na Instagramie

By przyciągnąć uwagę odbiorcy mamy do dyspozycji coraz mniej czasu. W 2000 roku było to aż 12 sekund, w 2013 roku – 8 sekund.[1] Dziś za to mówi się o 2-3 sekundach, choć to akurat nie jest potwierdzone badaniami info. Najważniejsze jest jednak to, że tego czasu mamy coraz mniej, a przez to musimy spiąć pośladki i stworzyć bio, które sprawi, że odbiorcy klikną „Obserwuj”. Jak to zrobić?

Odpowiednie nazwy profilu

Tak naprawdę mamy do dyspozycji dwie nazwy. Pierwsza z nich to nazwa profilu, która powinna być:

  • krótka,
  • łatwa do zapamiętania i powtórzenia,
  • bez polskich znaków, ponieważ ich nie możemy użyć (czyli słowo „żółty” będzie widoczne jako „zolty”). 

Druga nazwa to „Imię i nazwisko/Nazwa”. Teoretycznie wystarczyłoby tam wpisać swoje dane i sprawa załatwiona, ale w praktyce warto wykorzystać to pole nieco inaczej. Oczywiście imię (i ewentualnie nazwisko) dobrze jest tam umieścić, by odbiorcy wiedzieli, z kim mają do czynienia. Ale to także doskonałe miejsce na słowa kluczowe związane z naszą działalnością (gdy użytkownik wpisze np. „podróże w kraju” w wyszukiwarkę Instagrama, a my mamy takie słowo kluczowe w nazwie, wyświetli mu się nasz profil).

Jakie są limity znaków?

  • nazwa konta – 30 znaków,
  • imię i nazwisko/nazwa – 60 znaków.

Czego nie umieszczać w nazwie konta na Instagramie?

  • adresu strony internetowej (np. burzawmozgu.pl), bo to niezgodne z regulaminem Instagrama (mogą nam za to usunąć konto),
  • dziwnych nazw składających się z serii liter, cyfr i znaków specjalnych bez ładu i składu (to wygląda jak konto bota, przez co nie będziemy odbierani jako ludzie). 

Wyróżniające się zdjęcie profilowe

Jeśli mamy markę osobistą i prowadzimy na Instagramie jej profil, pokażmy na zdjęciu samych siebie. Odbiorcy chcą widzieć osobę, która stoi za treściami, a nie tylko logo (chyba, że naprawdę się wyróżnia i jest rozpoznawalne). 

Jak powinno wyglądać nasze zdjęcie profilowe?

  • ma pokazywać naszą twarz (cała sylwetka nie będzie dobrze widoczna),
  • powinno być wyraziste i wyróżniające się (np. przez zastosowanie ramek czy intensywnych kolorów),
  • warto, by nawiązywało do kolorów marki.

Wskazówka: zdjęcie profilowe możesz łatwo przygotować z pomocą narzędzia PFP Maker.

Jasny, rzeczowy i przykuwający uwagę opis profilu

Pora na opis profilu. Mamy do dyspozycji tylko 150 znaków, a więc tyle, co zdanie: „Gdy plemię zbiera się wokół Ciebie, możesz zacząć przysłuchiwać się jego potrzebom. A później wymyślać produkty pogłębiające wiedzę z Twoich treści”. Niewiele, prawda? A w tych znakach powinny zmieścić się takie informacje jak np.:

  • czym się zajmujemy,
  • co nas wyróżnia,
  • co robimy na Instagramie,
  • jak wygląda nasza oferta/doświadczenie,
  • szczególna informacja, o którą często pytają nasi klienci (np. czy udzielasz prywatnych lekcji gotowania? > napiszmy w swoim bio: „umów się, przyjedź i ugotujmy coś razem”).
  • warto, by ostatnia linijka opisu nawiązywana do linku, który będzie pod nią widoczny (np. „pobierz darmowy szablon⬇️”).

W opisie umieszczamy tylko kluczowe informacje, które są ważne dla naszych odbiorców.

Czy używać hashtagów w sekcji „życiorys”?

Korzystanie z hashtagów w opisie profilu ma sens tylko wtedy, gdy jest to nasz firmowy hashtag, pod którym znajdziemy (w większości) powiązane z nami posty (np. #przyszłoinpostem, #zdrugiejszafy). W innych przypadkach odsyłamy odbiorów w eter, gdzie znajdą wielu innych twórców, a o nas zapomną. 

Call To Action

Dobre bio zawiera Call To Action (CTA), czyli wezwanie do działania. Mamy dwie możliwości umieszczenia go w bio na Instagramie:

  • w ostatniej linijce opisu (czyli nad linkiem, np. „Wskakuj na pokład kursu XYZ”),
  • jako dodatkowy przycisk zachęcający do kontaktu (to opcja dla firm usługowych oraz gastronomicznych, ponieważ do dyspozycji mamy np. „zarezerwuj”, „zamów jedzenie”). By go dodać, wchodzimy w edycję profilu > „Opcje kontaktu” > „Dodaj przycisk CTA”. 

Lokalizacja i dane kontaktowe

Lokalizacja jest niezbędna tylko wtedy, gdy:

  • prowadzimy firmę usługową w konkretnym miejscu (np. salon stylizacji paznokci, fotograf),
  • gdy oferujemy odbiór osobisty towarów.

Jeśli działamy online, nie musimy podawać lokalizacji. Zdarza się jednak, że ktoś poszukuje np. grafika w okolicy, by móc się z nim spotkać na omówienie projektu (wiadomo, są spotkania online, ale zdarzają się ludzie, którzy wolą spotkania na żywo). Dlatego jeśli świadczymy usługi z branży kreatywnej, warto jednak lokalizację podać.

A co z danymi kontaktowymi? Te zawsze warto podać. Wystarczy, że wpiszemy adres e-mail (uwaga! To powinien być inny e-mail niż ten, na który założyliśmy konto). Opcjonalnie możemy też dodać numer telefonu.

Aktywny link w bio na Instagramie

Jedna ze specjalistek od Instagrama, Hilary Rushford, powiedziała, że linki w bio są jak szampan dla gości na wejściu. W ten sposób witamy się z nimi i zachęcamy do pozostania na dłużej. Jakie linki warto umieścić?

  • do naszej oferty,
  • do strony internetowej,
  • do zapisu na newsletter/listę zainteresowanych,
  • do innych mediów społecznościowych,
  • do podcastu, bloga itd. 

Jak napisać bio na Instagramie i jakie informacje w nim umieścić?

Na koniec mamy kilka tipów, które pomogą napisać skuteczne bio:

1. Czasem wybrana przez nas nazwa może być już zajęta. Na stronie namecheckr.com możemy sprawdzić, czy jest dostępna na ponad 50 platformach.

2. Biogram powinien być spójny z nami oraz naszą marką (czyli jeśli na co dzień mówimy na luzie i tak też prowadzimy komunikację marki, to nie używajmy w bio zbyt formalnego słownictwa). 

3. Kolejne informacje wypisujmy od nowych linijek, np. od emotek (tak, jak my to zrobiliśmy). Dzięki temu szybciej i łatwiej przeczytać cały biogram (pamiętajmy, że mamy tylko kilka sekund na przykucie uwagi odbiorcy).

4. W opisie powinny znaleźć się korzyści dla odbiorcy, a nie peany na naszą cześć.

5. Jeśli mamy wyróżnik marki, wspomnijmy o nim.

Cele biogramu na IG

Bio na Instagramie ma pomagać nam w realizowaniu naszych celów biznesowych. W zależności od tego, czy zbieramy listę zainteresowanych, czy sprzedajemy e-booki, czy prowadzimy konsultacje 1:1, nasze bio powinno wyglądać inaczej. 

Przykłady:

  • budowanie świadomości marki (kim jestem, co mogę zrobić dla odbiorcy, CTA, link),
  • pokazanie oferty (kim jestem, co mam w ofercie i jakie korzyści to da odbiorcom, CTA, link),
  • sprzedaż (kim jestem, problem odbiorcy i nasze rozwiązanie, CTA, link).

Opis możemy edytować kiedy i jak często chcemy, by dopasować go do aktualnych celów. 

Jak poradzić sobie z ograniczoną ilością znaków w bio?

By być jak Rafaello i wyrazić więcej niż 1000 słów w 150-znakowym opisie możemy:

  • korzystać z emotek (tak, by komunikat był zrozumiały),
  • stosować skróty (np. „planer 2024” zamiast „planer na 2024 rok”),
  • używać słów kluczowych (np. ogródek na parapecie, zabawy sensoryczne dla dzieci),
  • gdy coś wymieniamy, możemy użyć emotek zamiast przecinków (np. „torebki, paski, apaszki” > „torebki✨paski✨apaszki”. Zyskujemy tutaj 2 znaki, ale w przypadku bio te 2 znaki potrafią sporo dać),
  • pisać konkretnie i hasłowo (np. „⚡️Uczymy (bez kija w 🍑), jak zarabiać na produktach edukacyjnych”),
  • slogan możemy zapisać jako hashtag (np. „Zostań bohaterem w swoim domu” > #zostańbohateremwswoimdomu. Oszczędzamy tutaj 3 znaki).

Wnioski i podsumowanie

Dobrze przygotowany biogram na Instagramie sprawia, że użytkownicy po wejściu na nasz profil klikają „Obserwuj”. Warto więc poświęcić nawet więcej niż tylko odrobinę uwagi, by porządnie zoptymalizować bio i zaprezentować swój profil niczym ukochanego mruczka na międzynarodowym pokazie kotów.

Przypisy:[1] https://www.scribd.com/document/265348695/Microsoft-Attention-Spans-Research-Report (dostęp z dnia 25.06.2024)

Sprawdź również

Czy jest jeszcze sens robić treści edukacyjne?
Podcast

Czy jest jeszcze sens robić treści edukacyjne?

Listen to „Czy jest jeszcze sens robić treści edukacyjne?” on Spreaker. Klasyczne treści edukacyjne już nie działają. Na czym trzeba się skupić, gdy „5 tipów na..” nikogo nie obchodzi, Twoje standardowe formaty się wypaliły i wydaje Ci się, że wszystko zostało już powiedziane? 🔗 Linki z odcinka:Zapisy na newsletter o tworzeniu contentu z pomocą AI: […]

Czytaj więcej
Jak SPRZEDAWAĆ bez nachalności i W ZGODZIE ze sobą? | Ania Kania
Podcast

Jak SPRZEDAWAĆ bez nachalności i W ZGODZIE ze sobą? | Ania Kania

Jak sprzedawać produkty edukacyjne i przy tym pozostać sobą? Nie musisz przemieniać w natarczywego lektora z telezakupów, który rozwiązuje nieistniejące problemy! W dzisiejszym odcinku poznasz sposoby na sprzedawanie z lekkością i bez wciskania.

Ania Kania, mentorka zdrowej efektywności z wieloletnim doświadczeniem, zdradzi tajniki swojego podejścia.

Czytaj więcej
Spokój to nie luksus. To strategia przetrwania | Anna Dyl
Podcast

Spokój to nie luksus. To strategia przetrwania | Anna Dyl

Listen to „Spokój to nie luksus. To strategia przetrwania | Anna Dyl” on Spreaker. Dzisiejszy odcinek to rozmowa o tym, jak zachować spokój i zdrowy dystans w świecie, który krzyczy: „Możesz wszystko, jeśli tylko bardzo chcesz!”. Zastanawiamy się, co naprawdę pomaga przetrwać turbulencje w biznesie i jak przyjmować trudne informacje zwrotne. Anna Dyl: Jestem przedsiębiorczynią, […]

Czytaj więcej
Czy na pewno potrzebujesz KAMPANII SPRZEDAŻOWEJ?
Podcast

Czy na pewno potrzebujesz KAMPANII SPRZEDAŻOWEJ?

Listen to „Czy na pewno potrzebujesz KAMPANII SPRZEDAŻOWEJ?” on Spreaker. W dzisiejszym odcinku opowiem o tym, kiedy Twój produkt potrzebuje kampanii sprzedażowej i na co zwrócić uwagę tworząc treści, które naprawdę sprzedają. 🔗 Linki z odcinka:Zarezerwuj miejsce na webinarze o skutecznych kampaniach sprzedażowych napędzanych AI: https://skutecznakampania.pl/live Nowe odcinki w każdy wtorek! 🎤 Prowadząca:Magda Owsiany – […]

Czytaj więcej
Nie wiesz w co ręce włożyć? Ten framework pomoże Ci ruszyć z projektem
Podcast

Nie wiesz w co ręce włożyć? Ten framework pomoże Ci ruszyć z projektem

Listen to „Nie wiesz w co ręce włożyć? Ten framework pomoże Ci ruszyć z projektem” on Spreaker. Pokażę Ci sprawdzony framework, który pomaga uporządkować myśli i przejść od paraliżującego „nie wiem, w co ręce włożyć” do konkretnego planu działania. 🔗 Linki z odcinka:Link do zapisu po prompt: https://burzawmozgu.pl/newsletter Nowe odcinki w każdy wtorek! 🎤 Prowadząca:Magda […]

Czytaj więcej
Jak AI skraca mój proces tworzenia contentu o 50%?
Podcast

Jak AI skraca mój proces tworzenia contentu o 50%?

Listen to „Jak AI skraca mój proces tworzenia contentu o 50%?” on Spreaker. W dzisiejszym odcinku rozkładam na czynniki pierwsze mój proces tworzenia contentu z pomocą AI, który zajmuje mi 50% mniej czasu niż samodzielne pisanie. 🔗 Linki z odcinka:Zapisy na kurs Content Bez Spiny: https://contentbezspiny.pl/oferta 🎤 Prowadząca:Magda Owsiany – pokazuje, jak można zarabiać na wiedzy […]

Czytaj więcej

Idę jak burza

Newsletter, gdzie pokazujemy kulisy budowania biznesu edu. Bez lania wody. Za 0 zł. Co 2 tygodnie o 17:00.

.