

Chcesz nauczyć się pisania sprzedażowego?Sprawdzam!
Jeśli chcemy wybić się na TikToku, musimy poznać i zrozumieć jego algorytm. Do osiągnięcia sukcesu potrzebne jest kilka kluczowych czynników, m.in. oryginalność, regularność i zaangażowanie. Jak tworzyć krótkie filmy, by przyciągnąć uwagę widzów i zdobyć większą liczbę obserwujących?
Z tego artykułu dowiesz się:
Algorytm TikToka jest mechanizmem, który chce dostarczyć nam najbardziej interesujące i angażujące treści. By to zrobić, aplikacja zbiera masę danych (m.in. czas korzystania z aplikacji, komentarze, polubienia, lokalizację). Co ważne, algorytm TikToka ciągle się udoskonala i zmienia, by zatrzymać uwagę użytkowników jak najdłużej. Dlatego my, jako twórcy, musimy być elastyczni. Jeśli nie będziemy dopasowywać treści do zmieniającego się algorytmu, ten sprawi, że nasze publikacje będą mieć niskie zasięgi.
Algorytm TikToka analizuje dane i na ich podstawie ustala kolejność wyświetlanych na FYP (for you page) filmików. Już sama nazwa mówi, że są to treści dopasowane do preferencji konkretnego użytkownika. Co jakiś czas pojawiają się tam jednak publikacje w podobnej tematyce, ale wychodzące poza nasze dotychczasowe zainteresowania. W ten sposób algorytm testuje, jak daleko może wyjść poza naszą bańkę.
Jakie czynniki bierze pod uwagę algorytm TikToka?
Algorytm działa jak kula śnieżna: im więcej osób obejrzy filmik, skomentuje, polubi, zapisze i/lub udostępni go, tym do większej liczby osób on dotrze, przez co jeszcze więcej osób go zobaczy, skomentuje…
Na koniec najważniejsze: treści powinniśmy tworzyć zgodnie z zasadami panującymi na TikToku. Jeśli będą one naruszać regulamin, algorytm obniży ich widoczność.
Gdy zrozumiemy, jak działa algorytm TikToka, będzie nam łatwiej tworzyć treści, które się „wybiją”, czyli trafią do szerokiego grona odbiorców. To szczególnie ważne na początku, gdy jeszcze niewiele osób nas obserwuje i udostępnia nasze treści. Z czasem nasi odbiorcy sami zaczną promować nasze konto, a wtedy łatwiej nam będzie docierać do nowych osób.
Wiemy już, co wpływa na algorytm TikToka. A co nie ma znaczenia?
Algorytm TikToka obserwuje nasze interakcje z poszczególnymi filmikami. Odnotowuje polubienia, udostępnienia, komentarze, czas oglądania itd. (ten ostatni ma największe znaczenie). Im więcej interakcji podejmujemy, tym więcej podobnych treści zobaczymy w przyszłości. Oprócz tego algorytm sprawdza, kogo obserwujemy i na jakie hashtagi zwracamy uwagę.
Mamy dobrą wiadomość: by zacząć publikować na TikToku, nie potrzebujemy wielkich inwestycji. Chcielibyśmy powiedzieć, że wystarczy dostęp do aplikacji i głowa pełna pomysłów, ale to nie wszystko. Potrzebna jest także podstawowa strategia działania, czyli:
Warto też od początku:
Mamy złą wiadomość: nie istnieje jedna godzina, w której warto publikować. Czas publikacji powinien być dopasowany przede wszystkim do naszej grupy docelowej i do naszych możliwości. Pamiętajmy, że wrzucając treści na TikToka, gdy nasi odbiorcy są najbardziej aktywni sprawi, że będą oni lajkować i komentować je od razu, a algorytm uzna je za interesujące i puści w świat.
Na liczbę wyświetleń ma wpływ mnóstwo czynników, m.in.:
Ważniejsze od samej liczby obserwujących jest ich zaangażowanie. Dlatego powinniśmy dbać o to, by stworzyć relację ze swoimi odbiorcami.
To, jak często będziemy publikować, zależy tylko i wyłącznie od nas i naszych możliwości. Niektórzy publikują 2 razy dziennie, inni 2 razy w tygodniu. Najważniejsza jest regularność. Nie chcemy wrzucać filmików codziennie, a po dwóch tygodniach zamilknąć na miesiąc. Lepiej rozłożyć sobie te publikacje w czasie.
Zarabianie na TikToku może odbywać się na różne sposoby i w zależności od tego, który z nich wybierzemy, będziemy musieli spełniać inne kryteria:
By algorytm pokochał nasze treści, musimy sprawić, by były one angażujące. W tym celu możemy:
By wybić się na TikToku, przed rozpoczęciem prowadzenia konta warto przeanalizować swoją niszę oraz działania konkurencji. Sprawdzamy, jakie treści angażują naszą grupę docelową oraz jakie są aktualne trendy.
Gdy już tworzymy content, musimy pamiętać o interakcji z odbiorcami (odpowiadamy na pojawiające się pod naszymi treściami komentarze. Dzięki temu zbudujemy z nim relację i zyskamy więcej komentarzy, a więc zaangażowania, które algorytm TikToka premiuje).
Niszowe oraz popularne hashtagi pozwolą nam trafić do szerszego grona odbiorców z naszej grupy docelowej, które jeszcze nas nie obserwują.
Przykład hashtagów popularnych: #bulletjournal #bulletjournalpolska #bulletjournaling #bulletjournalcommunity
Przykład hashtagów niszowych: #noteswkropki #planerwkropki #bulletjournal2024 #planowaniewbujo #bulletjournaltracker
Last but not least, ważna jest oryginalność. Nie wybijemy się, jeśli będziemy kopiować innych. Nawet w trendach możemy pokazać swoją oryginalność.
Gdy wybieramy naszą grupę docelową, musimy odpowiedzieć sobie na pytania:
Gdy już to wszystko wiemy, możemy zaplanować nasze treści tak, by odpowiadały na potrzeby grupy docelowej.
Mamy dobrą wiadomość: kreatywności da się nauczyć! Trzeba tylko ciągle próbować i ćwiczyć. Jak zacząć? Na początek wymyślamy temat filmiku. Następnie rozpisujemy scenariusz (co będziemy robić na nagraniu, jakie napisy się pojawią, co będziemy mówić). Warto:
Bycie regularnym nie oznacza tego, że publikujemy codziennie dopóki mamy motywację, a potem znikamy na dłuższy czas. Lepiej rozłożyć pomysły w czasie i publikować zgodnie z naszymi możliwościami (w dłuższej perspektywie, a nie tylko w tym tygodniu).
Filmiki tworzone w trendach mają największą szansę na stworzenie virala i co za tym idzie: wybicie się. By być na czasie, musimy śledzić aktualizacje i trendy, a później wybierać z nich te, które pasują do naszych odbiorców.
Jak tworzyć treści, które będą angażować? Oto kilka pomysłów:
Hashtagi powinny być specyficzne (czyli dopasowane do naszej grupy docelowej) i jednocześnie popularne (by docierały do szerokiego grona odbiorców). Nie warto dodawać zbyt ogólnych hashtagów np. #viral.
Nie ma jednej listy hashtagów, które zapewnią nam popularność na TikToku. Warto używać zarówno popularnych (np. #planowanie), jak i tych bardziej niszowych (#planowaniednia).
Współprace z innymi TikTokerami o podobnej grupie docelowej pozwalają nam docierać do nowych odbiorców. Ważne, by najpierw budować relacje z innymi twórcami, a dopiero później proponować im wspólne treści (np. live’y czy posty). Możemy także wzajemnie promować swoje konta, czyli udostępniać wartościowe treści innych TikTokerów.
Wspomnieliśmy już o tym, by odpowiadać na komentarze, które pojawiają się pod naszymi filmami. Ważne jest także zaangażowanie u innych użytkowników. Możemy komentować treści, które nam się spodobały na FYP, ale także odwdzięczać się komentarzami tym osobom, które zdecydowały się napisać kilka słów u nas. To buduje relacje i zaangażowanie.
By zadbać o SEO na TikToku, musimy uwzględnić słowa kluczowe na naszym profilu, a także w opisie publikacji (mamy do dyspozycji 2200 znaków, dzięki którym możemy dać odbiorcom wartość i jednocześnie wykorzystać słowa kluczowe oraz hashtagi).
Możemy promować swoje treści z TikToka na innych platformach społecznościowych (Facebook, Instagram). Można to robić na dwa sposoby: