Notifikacje Webinar: jak tworzę content dla mojego biznesu z pomocą AI?Rezerwuję miejsce > Notifikacje

34 Talenty Gallupa – przewodnik po talentach i ich zastosowaniu

Talenty Gallupa pomagają nam zobaczyć, w czym jesteśmy dobrzy i jakie mamy schematy zachowań. Możemy je wykorzystać w życiu zawodowym oraz prywatnym. Jednak by to zrobić, nie wystarczy samo wykonanie badania Gallupa i poznanie wyników. To dopiero początek fascynującej drogi.

34 Talenty Gallupa – przewodnik po talentach i ich zastosowaniu

Tomek Kuźniar

Opublikowano: 28 listopada 2024

13 minut czytania

  • Udostępnij:
34 Talenty Gallupa – przewodnik po talentach i ich zastosowaniu

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • czym jest test talentów Gallupa i dlaczego warto go zrobić,
  • jakie są talenty Gallupa i co oznaczają,
  • jak przebiega badanie/test Gallupa,
  • jak interpretować wyniki testu,
  • co robić dalej.

Co to jest test talentów Gallupa?

Test Gallupa (inaczej: Badanie talentów Gallupa CliftonStrengths®, Gallup StrengthsFinder lub CliftonStrengths) to test psychometryczny stworzony w latach 90. XX wieku przez Donalda O. Cliftona w efekcie jego wieloletnich badań przeprowadzanych zgodnie z najwyższymi standardami naukowymi. Jest to obiektywne, rzetelne i uznawane na całym świecie narzędzie badawcze, które pozwala nam poznać nasze tzw. talenty Gallupa.

Według Instytutu Gallupa talentem jest naturalnie powtarzający się wzorzec zachowania, myślenia i odczuwania, który – gdy będziemy z niego świadomie korzystać i nad nim pracować – może stać się jedną z naszych mocnych stron.

Test składa się ze 177 par stwierdzeń, które dotyczą:

  • preferencji,
  • zachowań,
  • postaw.

Odpowiedzi pozwalają na uporządkowanie wszystkich 34 talentów Gallupa od najbardziej dominujących i widocznych, aż po te, których nie używamy wcale (lub robimy to bardzo rzadko). 

Dlaczego warto wykonać test Gallupa?

Test Gallupa jest płatny – czy warto wydawać ciężko zarobione pieniądze na poznanie swoich talentów? My uważamy, że warto, ponieważ dzięki badaniu:

  • poznajemy swoje talenty, które z czasem mogą stać się naszymi mocnymi stronami (to szczególnie przydatne, gdy czeka nas wybieranie ścieżki kariery lub po prostu chcemy efektywniej zarządzać naszym czasem zawodowym i prywatnym),
  • zwiększamy samoświadomość (talenty wynikają z naturalnego potencjału, który możemy rozwijać),
  • zwiększamy motywację, efektywność i zaangażowanie (działamy w obszarze naszych mocnych stron, dzięki czemu praca czy rozwój dają nam więcej satysfakcji oraz lepsze wyniki).

Wykonywanie testów Gallupa może być też opłacalne z perspektywy pracodawcy. Zobaczy on czarno na białym, jakie są mocne strony poszczególnych pracowników i jak konkretne talenty na siebie wpływają. Dzięki temu będzie mógł stworzyć zespoły, w których skład wejdą osoby świadome swoich kompetencji. 

Lista 34 talentów zdefiniowanych przez Instytut Gallupa

Wyróżniamy 34 talenty Gallupa, które są przypisane do 4 głównych domen: wykonywania, wpływania, budowania relacji i myślenia strategicznego. Pamiętajmy, że pokazują one nasz wzorzec myślenia i sposób działania, a nie to, czym możemy się zajmować (np. zawodowo).

Nie przywiązujmy się do nazw poszczególnych talentów. Skupmy się na ich opisach, bo polskie tłumaczenia bywają niezbyt trafne.

Wykonywanie (Executing)

Wykonywanie to nastawienie na realizowanie zadań i projektów.

Dyscyplina (Discipline)

Osoby z tym talentem lubią porządek, przewidywalność i rutynę. Lubią planować i tworzyć wokół siebie porządek. 

Naprawianie (Restorative)

Naprawianie jest nastawione na rozwiązywanie problemów. Osoby z tym talentem wiedzą (a jak nie wiedzą, to chcą się dowiedzieć) jak coś działa i co zrobić, by to naprawić. Potrafią namierzać problemy i je eliminować. 

Odpowiedzialność (Responsibility)

Domeną odpowiedzialności jest:

  • wykonywanie swojej pracy najlepiej jak się da,
  • poczucie odpowiedzialności za zobowiązania (obiecałam, więc zrobię).

Głównymi wartościami są uczciwość i lojalność. 

Organizator (Arranger)

Organizatorzy lubią, cóż… organizować:

  • przestrzeń,
  • zasoby,
  • zadania.

Są jednak przy tym elastyczne. Lubią także analizować, jakie rozwiązania będą najlepsze (np. pod kątem efektywności).

Ukierunkowanie (Focus)

Ukierunkowanie to wyznaczanie kierunku działania i weryfikowanie tego, co robimy, by upewnić się, że nadal zmierzamy w dobrym kierunku. 

Osiąganie (Achiever)

Osoby z tym talentem są pracowite, efektywne i nastawione na realizację celu. Czują silną motywację do działania. 

Pryncypialność (Belief)

Pryncypialność odwołuje się do zasad i wartości, które mają być niezmienne.

Rozwaga (Deliberative)

Rozwaga oznacza podejmowanie decyzji po ich uprzednim przemyśleniu. Osoby z taką predyspozycją są czujne i ostrożne. Przewidują przeszkody, jakie mogą stanąć na ich drodze.

Bezstronność (Consistency)

Osoby, których mocną stroną jest Bezstronność, dążą do równego traktowania i równowagi. Lubią też jasne zasady i procedury, których każdy może (i powinien) przestrzegać.

Wpływanie (Influencing)

Wpływanie na innych ludzi (ich myśli, przekonania, działania). 

Czar (Woo)

Osoby, których naturalną predyspozycją jest Czar, uwielbiają podejmować wyzwania związane z poznawaniem nowych ludzi i zdobywaniem ich aprobaty.

Dowodzenie (Command)

Osoby z tym talentem przejmują dowodzenie i lubią konfrontacje. Swoją pewnością siebie przyciągają innych.

Maksymalista (Maximizer)

Maksymaliści dążą do doskonałości (lubią ulepszać). Znają swoje mocne strony i dostrzegają je u innych.

Komunikatywność (Communication)

Osoby z tym talentem lubią rozmawiać, pisać, przemawiać (a inni chętnie ich słuchają/czytają i podążają za nimi).

Poważanie (Significance)

Osoby, których mocną stroną jest Poważanie, lubią czuć się doceniane i wyróżniane. Dążą do niezależności i profesjonalizmu, a także spełniają swoje aspiracje. 

Wiara w siebie (Self-assurance)

Osoby z tym talentem są pewne siebie i wierzą w to, że mogą pokonać trudność i dojść do celu. Nie boją się (aż tak) podejmowania ryzyka i uważają, że są panami/paniami swojego losu.

Aktywator (Activator)

Aktywatorzy lubią działać (im szybciej – tym lepiej). Uczą się poprzez praktykę, szybko wyciągają wnioski i chcą być oceniani na podstawie swoich dokonań.

Rywalizacja (Competition)

Osoby z tym talentem lubią porównywać się z innymi, mierzyć efekty swoich działań i dążyć do sukcesu (bycia lepszym od innych). Lubią także współzawodnictwo.

Budowanie relacji (Relationship building)

Nastawienie na budowanie relacji i rozwijanie ich.

Elastyczność (Adaptability)

Osoby z tym talentem potrafią skupić się na tym, co jest tu i teraz. Reagują na potrzeby i możliwości. Czują, że mają wpływ na przyszłość oraz są otwarte na zmiany.

Empatia (Empathy)

Osoby, których mocną stroną jest Empatia, wyczuwają uczucia innych i próbują postawić się na ich miejscu, niezależnie od tego, czy się z nimi zgadzają.

Indywidualizacja (Individualization)

Osoby z tym talentem zwracają uwagę na różnorodność ludzi. Nie lubią generalizowania i kategoryzowania. Są wnikliwymi obserwatorami. 

Współzależność (Connectedness)

Osoby z tym talentem szukają rozwiązań, znaczeń, przyczyn. Wierzą, że wszyscy jesteśmy ze sobą połączeni (zbiegi okoliczności są dla nich mało prawdopodobne). Są tolerancyjne, troskliwe i dążą do porozumienia. 

Integrator (Includer)

Integratorzy nie lubią odrzucenia, braku tolerancji i podziałów. Uważają, że wszyscy jesteśmy równi i tak samo ważni. 

Bliskość (Relator)

Osoby z tym talentem lubią tworzyć bliskie relacje. Są lojalne i godne zaufania.

Rozwijanie innych (Developer)

Osoby z tym talentem lubią identyfikować i wspierać potencjał innych. W każdym dostrzegają szansę na rozwój. Lubią widzieć postępy i działać małymi krokami.

Optymista (Positivity)

Optymiści są uśmiechnięci, pełni energii i pasji. Swoim entuzjazmem zarażają innych. Są pełni nadziei.

Zgodność (Harmony)

Osoby z tym talentem dążą do porozumienia. Nie lubią konfliktów. Szukają wsparcia i spokoju. 

Myślenie strategiczne (Strategic Thinking)

Myślenie strategiczne jest związane ze zdobywaniem wiedzy i podejmowaniem decyzji.

Strateg (Strategic)

Strateg potrafi myśleć i działać strategicznie, czyli:

  • szuka rozwiązań,
  • zauważa schematy,
  • dostrzega potencjalne przeszkody,
  • szuka alternatywnych opcji.

Uczenie się (Lerner)

Silne pragnienie nauki to domena Uczenia się. Taka osoba jest bardziej nastawiona na sam proces nauki niż na jej efekty. Uczy się szybko. 

Wizjoner (Futuristic)

Wizjonerzy są zafascynowani przyszłością. Tworzą w głowie jej szczegółowy obraz i zarażają marzycielstwem innych.

Zbieranie (Input)

Osoby z tym talentem są dociekliwe. Lubią zbierać, kolekcjonować, gromadzić i przechowywać. Są ciekawe świata i lubią dowiadywać się o nim więcej. 

Odkrywczość (Ideation)

Osoby te uwielbiają odkrywanie nowych koncepcji. Lubią wywracać świat do góry nogami. Patrzą na rzeczywistość z różnych perspektyw, żeby zobaczyć w niej coś nowego lub by znaleźć związki w pozornie różnych zjawiskach.

Analityk (Analytical)

Analitycy badają wpływ różnych czynników na daną rzecz. Lubią odpowiadać na pytanie „dlaczego?”. Szukają przyczyn i dowodów, a przy tym opierają się na logice i obiektywizmie. 

Intelekt (Intellection)

Osoby z tym talentem lubią myśleć, snuć refleksje, rozważać możliwości i zadawać pytania (szczególnie sobie). 

Kontekst (Context)

Osoby, których cechą jest Kontekst, lubią badać historię, by zrozumieć teraźniejszość i przyszłość. Szukają przyczyn i skutków. 

Jak przebiega badanie talentów Gallupa?

Choć badanie Gallupa nazywane jest czasem „testem”, to nie jest to de facto test, bo nie ma tutaj prawidłowych i nieprawidłowych odpowiedzi – są tylko nasze, zgodne z tym jacy jesteśmy i co czujemy. Jak wygląda wykonanie testu krok po kroku?

Krok 1: Dostęp do badania

Możemy wykupić dostęp bezpośrednio na stronie Gallupa lub za pomocą „pośrednika”, którym jest certyfikowany trener mocnych stron (np. Natalii Kwiatkowskiej). W przypadku pośredników może wiązać się to z dodatkowymi usługami, np. omówieniem top 5 talentów.

Badanie talentów Gallupa jest dostępne w 30 językach (możemy je zrobić w języku polskim) i można je wykonać już od 16 roku życia. 

Nie ma bezpłatnego testu Gallupa. Jeśli na taki trafiamy, najprawdopodobniej mamy do czynienia z oszustwem.

Krok 2: Przygotowanie do badania

Zanim przystąpimy do badania naszych talentów, warto:

  • pomyśleć, że to szansa na lepsze poznanie samego siebie,
  • zachować pozytywne i otwarte podejście (nie nastawiajmy się na to, że konkretne talenty pojawią się w TOP 5),
  • otworzyć się przed samym sobą, by udzielić szczerych odpowiedzi (inaczej test będzie niemiarodajny, a pieniądze – zmarnowane).

Krok 3: Odpowiadanie na pytania

Test składa się ze 177 par stwierdzeń. Opisują one rozmaite sytuacje. Musimy ocenić, które stwierdzenie jest nam bliższe. Służy do tego 5-stopniowa skala. Na decyzję mamy 20 sekund, by odpowiedzi były intuicyjne i oparte na najsilniejszych połączeniach synaptycznych w naszym mózgu (prościej mówiąc: by jak najlepiej oddawały naszą rzeczywistość). Wykonanie testu zajmie więc ok. 40-60 minut. Nie da się go zatrzymać lub wrócić do reszty „pytań” później. Gdy rozpoczniemy test, musimy dojść do końca. 

Ważne! Osoby z orzeczeniem o dysleksji mogą wyłączyć odliczanie czasu (informacje na ten temat są podane na stronie Gallupa). 

Krok 4: Wyniki

Po zakończeniu testu otrzymamy jego wyniki. Mamy do nich stały dostęp w bazie Gallup Access na naszym koncie klienta (zakładamy je podczas kupowania dostępu do badania).

Wyniki prezentowane są w przejrzysty sposób i dodatkowo są źródłem wiedzy o tym:

  • jak rozwijać swoje talenty,
  • jak korzystać z mocy swojego potencjału,
  • jakie pułapki mogą na nas czyhać.

Strona z wynikami ma kilka zakładek oraz interaktywną tablicę wyników, na której można wyświetlić dodatkowe informacje. 

Możesz pobrać swój raport klikając kolejno: Menu Główne > CliftonStrenghts > Raporty. 

Opisy dominujących talentów oraz ich wzajemnego wpływu na siebie są spersonalizowane i bazują na naszych odpowiedziach. Znajdziemy je w części „Why your (talent) is unique? Dowiemy się tam, jak nasze talenty na siebie oddziałują i jak na nas wpływają. 

Uwaga! Jeśli wykonywaliśmy test Gallupa TOP 5 jakiś czas temu, warto zajrzeć do raportu ponownie, ponieważ dostępna jest jego nowsza, rozszerzona wersja. Mają do niej dostęp wszyscy, którzy wykupili dostęp do tego wariantu (niezależnie od tego, kiedy to było).

Omówienie wyników testu Gallupa

Dobrym pomysłem będzie skorzystanie z usługi omówienia wyników testu Gallupa z certyfikowanym trenerem mocnych stron Instytutu Gallupa, by dowiedzieć się:

  • jak wykorzystać talenty w praktyce (w pracy i życiu prywatnym),
  • dlaczego zachowujemy się tak a nie inaczej w określonych sytuacjach,
  • co zrobić, by niedojrzałe talenty stały się naszymi mocnymi stronami,
  • jak talenty mogą nam pomóc zwiększyć efektywność,
  • jak poradzić sobie z ciemnymi stronami naszych talentów. 

Pakiety testów Gallupa

Badanie talentów Gallupa jest płatne. Są dostępne trzy warianty:

  • TOP 5 Talentów – 130 zł,
  • raport 34 Talentów Gallupa – 315 zł,
  • dostęp do pozostałych 29 talentów, gdy mamy już raport TOP 5 – 265 zł.

TOP 5 Talentów Gallupa + Gallup Upgrade

Lista TOP 5 sprawdzi się dla tych, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z rozwojem osobistym lub pracą z talentami oraz dla tych, którzy z różnych powodów nie mogą sobie pozwolić na pełną listę.

W przyszłości można TOP 5 uzupełnić o pozostałe 29 talentów (Gallup Upgrade). Nie musimy wtedy wykonywać testu ponownie. System, po opłaceniu dostępu, wygeneruje pełny raport na podstawie badania, które już przeprowadziliśmy. 

Raport 34 Talentów Gallupa

Dostęp do pełnego raportu przedstawia pełny profil talentów w unikalnej kolejności z uwzględnieniem oddziaływania na siebie poszczególnych talentów oraz ich dynamiki. Dzięki niemu możemy sprawdzić, jaka domena u nas dominuje (np. budowanie relacji, wykonywanie). 

Zastosowanie testu Gallupa w praktyce

Wyniki badania talentów Gallupa możemy wykorzystywać w pracy, edukacji i życiu prywatnym. Jak to zrobić w praktyce? Pomocne mogą być 3 kroki:

  1. Nazwijmy i poznajmy swoje talenty,
  2. Uznajmy swoje talenty (zaobserwujmy je w różnych sytuacjach),
  3. Wykorzystajmy swoje talenty (pracujmy z nimi świadomie, by stworzyć z nich swoje mocne strony).

Możemy robić to samodzielnie lub z pomocą certyfikowanego coacha mocnych stron Instytutu Gallupa. W ten sposób możemy znaleźć takie działania np. w biznesie, które będą dla nas naturalne i przyjemne [np. webinary czy newsletter], zamiast na siłę tworzyć coś, czego nie lubimy [np. rolki na Instagram].

Możemy też poznać schematy zachowań, które nie są dla nas dobre, np. Aktywatorzy lubią działać bez uprzedniego przemyślenia, czy to ma sens. Wiedząc, że mamy taki problem, możemy się na chwilę zatrzymać i ten czas na przemyślenie sobie zapewnić). 

Badanie Gallupa a coaching i rozwój mocnych stron

Podczas coachingu z certyfikowanym trenerem mocnych stron skupiamy się na tym, by pracować nad swoim potencjałem i talentami. Coach pomoże nam:

  • rozwinąć niedojrzałe talenty w mocne strony,
  • podpowie, jak wykorzystać nasz naturalny potencjał w życiu zawodowym/prywatnym,
  • pomoże nam znaleźć przykłady wzorców myślenia/schematów zachowań, którymi już się kierujemy (i podpowie, jak to wykorzystać),
  • pomoże nam znaleźć ciemne strony naszych talentów i pracować z nimi tak, by nie przeszkadzały nam w życiu.

Sprawdź również

Jak budować markę osobistą na LinkedIn (oraz jakich błędów unikać)? | Doris Maklewska
Podcast

Jak budować markę osobistą na LinkedIn (oraz jakich błędów unikać)? | Doris Maklewska

W tym odcinku porozmawiamy o:
– Komu opłaca się budowanie marki osobistej na LinkedIn?
– O co warto zadbać, poza treściami, na LinkedIn, żeby tam zaistnieć?
– Jakie błędy można popełnić w budowaniu marki osobistej na LinkedIn?
– Jakie typy treści „lubi” LinkedIn?
– Jak pozyskiwać rekomendacje od zadowolonych klientów?

Czytaj więcej
Jak tworzyć efektowne rolki na Instagramie? Poradnik dla początkujących
Marketing

Jak tworzyć efektowne rolki na Instagramie? Poradnik dla początkujących

Na Instagramie jest teraz mnóstwo poradników „Jak zrobić 30 rolek w godzinę” albo „Zrób viralową rolkę w minutę”. Jednym słowem: idziemy w ilość zamiast w jakość, oczekując spektakularnych efektów i jednocześnie szybko się wypalając. Zamiast tego warto w pierwszej kolejności przemyśleć, w jaki sposób rolki mają zadziałać w naszym biznesie, a dopiero potem – jak je zrobić. Obie te rzeczy znajdziesz w tym wpisie.

Czytaj więcej
Spróbuj sobie TEGO, jeśli nie umiesz odpoczywać
Podcast

Spróbuj sobie TEGO, jeśli nie umiesz odpoczywać

Listen to „Spróbuj sobie TEGO, jeśli nie umiesz odpoczywać” on Spreaker. Opowiadam, jak wyglądała ewolucja mojego podejścia do odpoczynku – od traktowania go jako marnowania czasu po traktowanie go jak świętość. 🔗 Linki z odcinka:Lekcja o promptach: https://www.youtube.com/watch?v=jC4v5AS4RIM&ab_channel=JeffSu Nowe odcinki w każdy wtorek! 🎤 Prowadząca:Magda Owsiany – pokazuje, jak można zarabiać na wiedzy z pomocą produktów […]

Czytaj więcej
AI w biznesie online: aspekty prawne, o których musisz wiedzieć | Ilona Przetacznik
Podcast

AI w biznesie online: aspekty prawne, o których musisz wiedzieć | Ilona Przetacznik

Listen to „AI w biznesie online: aspekty prawne, o których musisz wiedzieć | Ilona Przetacznik” on Spreaker. W dzisiejszym odcinku zagłębiamy się w temat, który staje się coraz bardziej istotny dla przedsiębiorców – prawne aspekty korzystania z AI w biznesie. Porozmawiamy o nowym unijnym AI Act, odpowiemy na pytania dotyczące ryzyka prawnego związanego z używaniem […]

Czytaj więcej
Jak skutecznie się uczyć w dorosłości? Rozmowa z Anią Kanią.
Podcast

Jak skutecznie się uczyć w dorosłości? Rozmowa z Anią Kanią.

 Transkrypcja podcastu: Magda: Nadchodzi burza. Ale przyjemnie jest odpalić mikrofon i znowu gadać. Bardzo się cieszę, że chcesz mnie posłuchać. A właściwie nas, bo dziś gościnią podcastu jest Ania Kania – ekspertka od efektywnej nauki. Misja Ani jest mi bardzo bliska, bo ta dziewczyna-rakieta chce pokazywać, że można odejść od modelu „zakuć, zdać, zapomnieć” […]

Czytaj więcej
Jak PRZETESTOWAĆ pomysł na produkt dzięki PRZEDSPRZEDAŻY?
Podcast

Jak PRZETESTOWAĆ pomysł na produkt dzięki PRZEDSPRZEDAŻY?

Listen to „Jak PRZETESTOWAĆ pomysł na produkt dzięki PRZEDSPRZEDAŻY?” on Spreaker. W dzisiejszym odcinku: jakim cudem ktoś kupuje produkt, którego jeszcze nie ma? wady i zalety przedsprzedaży; jakie są etapy przedsprzedaży? 🔗 Linki z odcinka:Newsletter i szkolenie o budowaniu produktów edukacyjnych: kasazawiedze.pl Nasz pierwszy produkt Szkoła Kolażu: https://szkolakolazu.pl/oferta Nowe odcinki w każdy wtorek! 🎤 Prowadząca:Magda Owsiany […]

Czytaj więcej

Idę jak burza

Newsletter, gdzie pokazujemy kulisy budowania biznesu edu. Bez lania wody. Za 0 zł. Co 2 tygodnie o 17:00.

.