Chcesz ulepszyć swoje kampanie sprzedażowe? Wpadnij na spotkanie LIVE za 0 zł:Rezerwuję miejsce!
Zaczynamy prowadzić własny biznes i zastanawiamy się, co wybrać: produkty tanie czy drogie? Wydaje nam się, że te tańsze kupi więcej osób (przecież w takiej cenie żal nie brać!). Ale… może potem z żalem stwierdzimy „aj, trzeba było zażądać wyższej ceny, ten produkt jest wart więcej!”? Za to droższe dadzą nam większe przychody. Tylko co, jeśli okaże się, że cena będzie za wysoka i nikt nie będzie chciał od nas kupować?
Nasi odbiorcy łatwiej podejmą decyzję o zakupie np. e-booka za 50 zł niż kursu za 1400 zł. Może się więc wydawać, że lepiej stawiać na tanie produkty, ale to nie do końca prawda. W praktyce będziemy potrzebować wielu klientów, by osiągnąć nasz cel finansowy.
Przykładowo: Chcemy osiągnąć przychód 200 tysięcy złotych podczas promocji e-booka po 50 zł. Musimy sprzedać ich 4 tysiące, żeby osiągnąć cel. Jeśli nawet konwersja sprzedaży byłaby na wysokim, 10% poziomie, potrzebujemy 40 tysięcy osób w naszej grupie docelowej (np. społeczności na Instagramie). Zaczynając swój biznes, rzadko kto dysponuje taką społecznością. Żeby osiągnąć taką sprzedaż, konieczna jest inwestycja w reklamy.
W przypadku drogich produktów potencjalni klienci potrzebują więcej czasu na podjęcie decyzji, ale jednocześnie my potrzebujemy mniej kliknięć „kupuję”, by osiągnąć swój cel.
Przykładowo: Nadal chcemy wygenerować przychód 200 tysięcy złotych, ale tym razem wyceniamy kurs na 1400 zł. Musimy sprzedać ich „tylko” 143. I oczywiście sprzedaż produktu za 1400 zł jest trudniejsza niż tego za 50 zł. Trzeba przygotować taką ofertę, by klient czuł, że jest ona warta tych pieniędzy. Jednocześnie potrzebujemy przekonać mniej odbiorców do zakupu.
Cena produktów ma ogromne znaczenie w biznesie. Sprawdźmy więc, jakie produkty edukacyjne możemy stworzyć i komu warto je oferować.
Tanie produkty cyfrowe kosztują mniej niż 100 zł. W tej cenie najczęściej znajdziemy:
Są to produkty treściwe i skondensowane. Poruszają jeden lub kilka podstawowych problemów związanych z jednym zagadnieniem. Najczęściej są kierowane do osób na podstawowym lub średnio zaawansowanym poziomie wiedzy.
Zalety tanich produktów:
By wygenerować określone przychody, potrzebujemy większej liczby odbiorców, którzy mogą stać się naszymi potencjalnymi klientami. Warto jednak pamiętać, że sprzedaż nawet dużej liczby takich produktów może przynosić niższe przychody niż produktów z najwyższej półki cenowej (żeby wygenerować przychód 14000 zł, musimy sprzedać 10 kursów po 1400 zł lub 280 e-booków po 50 zł).
Przy niskich cenach odbiorcy mogą wątpić w jakość produktów. Mogą myśleć, że za takie pieniądze na pewno nie dostaną dobrych materiałów. Jest jednak wyjście z tej sytuacji: musimy wyjaśnić w ofercie, skąd wzięła się taka a nie inna cena. Jakich argumentów można użyć?
Warto eksponować też opinie zadowolonych klientów.
Tanie produkty możemy oferować w różnych sytuacjach, np.:
Produkty cyfrowe ze średniej półki cenowej kosztują najczęściej od 100 do 1000 zł. Są nastawione na rozwiązanie konkretnego problemu. Mają więcej treści i są dłuższe, a przekazywany w nich poziom wiedzy jest już dość zaawansowany.
W tym przedziale cenowym znajdziemy m.in.:
By wygenerować konkretne przychody, potrzebujemy mniejszej liczby klientów. W przyszłości będziemy poświęcać mniej czasu na ich obsługę. Osoby, które kupują produkty ze średniej półki cenowej, chcą się rozwijać i bardziej zależy im na przerobieniu kursu czy masterclassu do końca.
Produkty ze średniej półki cenowej wymagają więcej pracy podczas produkcji. To sprawia, że przez jakiś czas możemy być bez „dochodu”. Dlatego warto robić przedsprzedaż, by:
Produkty ze średniej półki cenowej są dla odbiorców, którzy traktują nas jak ekspertów i są gotowi zapłacić więcej za naszą wiedzę.
Drogie produkty cyfrowe kosztują więcej niż 1000 zł. Znajdziemy w nich szerokie i głębokie opracowanie konkretnego zagadnienia. Treść takiego produktu przeprowadza klienta za rękę przez złożony proces lub jest ekskluzywna i specjalistyczna (nie ma jej nigdzie indziej).
Czasem klienci są w stanie zapłacić bardzo dużo za krótki i skondensowany produkt, który zawiera rozwiązanie ich problemu (zamiast przeklikiwać lekcje w kursie i myśleć sobie „to już wiem, to też”, mogą zacząć działać z wiedzą, której im faktycznie brakowało).
Do tego możemy oferować dodatkowe materiały, np.:
Drogie produkty:
Sprzedaż drogich produktów wymaga przygotowania treści, które opowiedzą o problemie z różnych perspektyw i rozwieją obawy potencjalnych klientów. Nasi odbiorcy potrzebują więcej czasu na decyzję, więc okno sprzedażowe takiego produktu powinno być dłuższe niż w przypadku np. e-booków. Musimy przygotować się także na często wymianę wiadomości z potencjalnymi klientami, by doradzić lub odradzić zakup.
Do tego jeśli oferujemy wsparcie 1:1, musimy poświęcić czas na pomoc klientom. Dlatego uczulamy, aby dobrze przemyśleć, ile pomocy chcemy zaoferować swoim podopiecznym. Żeby się nie okazało, że niby zarobiliśmy 100 tysięcy złotych, ale nie mamy czasu, by podrapać się po nosie, bo obsługa klienta pożera cały nasz czas.
Drogie produkty często są skierowane do odbiorców, którzy poszukują specjalistycznej wiedzy. Potencjalni klienci poszukują czegoś ekstra, czego nie znajdą w tanich produktach lub w darmowych materiałach.
Jak sprzedawać drogie produkty? Najlepiej zacząć w przedsprzedaży, by sprawdzić zainteresowanie i zebrać fundusze na produkcję. Następnie możemy to robić w oknach sprzedażowych (czyli: produkt jest dostępny do zakupu kilka razy w roku, w określonym czasie).
Co bardziej motywuje do zakupu: drogie czy tanie produkty? Odpowiedź nie jest taka prosta. Jakie czynniki na to wpływają?
Dlatego niezależnie od tego, czy chcemy sprzedawać drogie czy tanie produkty, musimy zadbać o skuteczne opisy produktów.
Co na początek: tanie czy drogie produkty? Odpowiedź brzmi: to zależy.
Zanim zdecydujemy się na tanie lub drogie produkty, warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań:
Dobrze mieć w ofercie tanie i drogie produkty, bo dzięki nim możemy zbudować drabinę produktową. Przykładowo:
Taka drabina pełni dwie funkcje. Po pierwsze, pozwala skorzystać z naszej wiedzy klientom o różnych budżetach. Po drugie, umożliwia pozyskanie „próbki” naszej wiedzy i wchodzenie na coraz wyższe, droższe poziomy współpracy.
Przed stworzeniem pierwszej oferty warto zastanowić się, do kogo mają trafić nasze produkty, jaką mamy wiedzę i ile chcemy jej dać oraz ile chcemy zarobić i ile mamy czasu na produkcję. Pamiętajmy, że nie zawsze najlepiej sprzedające się produkty wygenerują największy zysk. Czasem sprzedaż mniejszej liczby, ale droższych produktów, jest bardziej opłacalna.