Chcesz ulepszyć swoje kampanie sprzedażowe? Wpadnij na spotkanie LIVE za 0 zł:Rezerwuję miejsce!
Lejek sprzedażowy i marketingowy ilustruje, jak przypadkowi odbiorcy naszych treści stają się naszymi klientami. Jest to schemat, dzięki któremu łatwiej stworzyć harmonogram publikacji treści, za pomocą których będziemy sprzedawać nasze produkty/usługi. Są cztery etapy lejka sprzedażowego i na każdym z nich tworzymy zupełnie inne komunikaty.
Lejek sprzedażowy (inaczej lejek zakupowy) i marketingowy to droga prowadząca od poznania marki do sprzedaży produktów. Odbiorca „wchodzi” do lejka w momencie pierwszego kontaktu z naszą marką lub ofertą. Później zaczyna się nią interesować, angażuje się w publikowane przez nas materiały, aż w końcu zaczyna danego produktu pożądać. Tradycyjny lejek sprzedażowy kończy się na finalizacji transakcji (sprzedaży), ale dziś mówi się także o dodatkowym etapie lejka, jakim jest opieka posprzedażowa.
Kształt lejka (trójkąt zwężający się do dołu) symbolizuje fakt, iż do każdego kolejnego etapu dochodzi coraz mniej odbiorców. To jest całkowicie normalne, że u dołu lejka będzie znacznie mniej osób niż u góry.
Niezależnie od tego, czy chcemy sprzedawać produkty:
lejek sprzedażowy i marketingowy pomoże nam pozyskać potencjalnych klientów i przekonać ich do tego, że to rzeczywiście my jesteśmy dla nich dobrym wyborem. Dzieje się tak, ponieważ:
Lejek marketingowy i sprzedażowy pozwala nam poukładać cały proces tak, byśmy nie odpalali sprzedaży, modląc się, by ktoś w ogóle zwrócił na nas uwagę (a co dopiero skorzystał z oferty).
Mówiąc prościej – lejek marketingowy i sprzedażowy jest odpowiedzią na pytania:
Oczywiście lejki sprzedażowe i marketingowe nie są pozbawione wad. Niektórzy uważają, że lejki są zbytnim uproszczeniem, które nie ma odzwierciedlenia w rzeczywistości, ponieważ potencjalni klienci nie schodzą liniowo w dół lejka, tylko w różnym czasie mają różne relacje z marką (czasem nasze treści giną w gąszczu innych, innym razem zaś odbiorca nawet ręcznie nas wyszuka, żeby sprawdzić, czy produkt, nad którym pracujemy, jest już gotowy). Jednocześnie w relację z marką wchodzą odbiorcy na każdym etapie procesu sprzedażowego (niektórzy tylko obserwują, inni są zainteresowani ofertą, a jeszcze kolejni są zdecydowani na zakup i tylko czekają na moment premiery danego produktu).
Musimy jednak pamiętać, że jest to tylko schemat, który ma pokazać uproszczoną wersję rzeczywistości. Korzystając z niego, możemy poukładać całą komunikację marki i dzięki temu tworzyć takie treści, które będą pomagać naszym odbiorcom:
nawet mimo tego, że to nie będzie idealnie liniowy proces.
Ciągle powtarzamy „lejek sprzedażowy i marketingowy”, ale czy aby na pewno to jest dokładnie to samo? Chociaż te dwa rodzaje lejków się przeplatają, są to dwa różne schematy.
Rolą lejka marketingowego jest zapoznanie potencjalnych klientów z naszą marką i jej ofertą. Buduje on świadomość naszego istnienia, a później pomaga odbiorcy zainteresować się nami i zaangażować w to, co tworzymy. Tym samym odbiorca dojrzewa do decyzji, że dany specjalista lub specjalistka będzie dla niego właśnie „tą jedyną”, czyli osobą, która:
Za to lejek sprzedażowy ma doprowadzić do sytuacji, w której ten pierwszy kontakt z marką/ofertą zakończy się sprzedażą. Dzięki niemu nie ma raczej sytuacji, w której odbiorca zobaczyłby naszą ofertę, a później ani razu nie miał z nami kontaktu. Zamiast „nie chcesz kupić to adiós!”, pozwalamy temu odbiorcy skonfrontować się z ofertą jeszcze wielokrotnie na różne sposoby (np. za pomocą reklam typu „hej! Zostawiłeś produkt w koszyku, pamiętasz?”). Pokazujemy także odbiorcy, że może skontaktować się z nami w razie jakichkolwiek wątpliwości, by jego decyzja zakupowa była jak najbardziej przemyślana.
Lejek sprzedażowy i marketingowy składa się z 4 głównych etapów:
Dodatkowym etapem jest opieka posprzedażowa.
Model AIDA składa się z czterech etapów:
Na samej górze lejka sprzedażowego jest uwaga. To właśnie wtedy odbiorca ma pierwszy kontakt z naszą marką. Może trafić np. na:
Nasze treści mogą budować świadomość, że odbiorca ma konkretny problem (on może wiedzieć, że „coś mu nie wychodzi”, ale może nie być świadomy, w czym dokładnie tkwi problem). Przykładowo:
Do kolejnego etapu przechodzą te osoby, które są zainteresowane naszą marką (np. treściami, które tworzymy) lub konkretną ofertą. Zastanawiają się one, czy jesteśmy w stanie rozwiązać ich problem.
Na tym etapie możemy:
Treści, które tworzymy w tym etapie lejka pokazują, jakie potencjalny klient ma braki czy trudności i w jaki sposób nasza oferta pomoże mu je uzupełnić/pokonać. Przykładowo:
Potencjalny klient zaczyna pożądać naszego produktu/usługi, ale w jego głowie pojawiają się pytania:
Musimy dostarczyć mu odpowiedzi na te pytania i zapewnić, że w razie czego chętnie odpowiemy na kolejne i doradzimy lub odradzimy zakup.
Akcją może być:
Na tym etapie klient wrzuca produkt do koszyka, przechodzi do płatności i cieszy się swoim nowym produktem/usługą.
Dół lejka jest najtrudniejszy do zbudowania. Do tego etapu dochodzi niewielu potencjalnych klientów, dlatego warto:
Rosnącym na znaczeniu etapem są działania posprzedażowe, podczas których:
Istnieje sposób opisania lejka, który polega tak naprawdę na takich samych działaniach, ale opisuje się go jako:
By zbudować lejek marketingowy i sprzedażowy, warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań:
Ważne jest, by regularnie monitorować i analizować dane związane z lejkiem sprzedażowym i marketingowym. Sprawdzamy:
To pomoże nam zoptymalizować działania tak, by przynosiły one lepsze wyniki. Do analizy przydadzą nam się różne narzędzia, takie jak chociażby:
Ważne jest nie tylko monitorowanie konwersji sprzedażowej, ale także mikrokonwersji, czyli np. zapisu na darmowy webinar sprzedażowy. Na tym etapie nie mówimy jeszcze o pieniądzach, ale liczba osób, które zapisały się na taki webinar, ma wpływ na to, do ilu transakcji dojdzie podczas niego.
Do monitorowania konwersji możemy wykorzystać testy A/B. Tworzymy np. newsletter o dwóch tytułach: A i B. Do części odbiorców (np. 10%) leci wersja A, a do części (kolejne 10%) – B. Po określonym czasie system sprawdza, która wersja osiągnęła lepsze wyniki i to właśnie ją wysyła do reszty odbiorców (czyli pozostałych 80%).
Lejek opiera się na naszej grupie docelowej. Jeśli jej nie znamy, będziemy:
Musimy regularnie badać naszą grupę docelową, by dowiedzieć się:
Dzięki temu będziemy trafiać z naszą ofertą do ludzi, którzy faktycznie jej potrzebują i którym realnie możemy pomóc.
Lejek sprzedażowy i marketingowy pomaga nam tworzyć takie treści/materiały, które przyciągają odbiorców z naszej grupy docelowej i sprawiają, że z czasem stają się oni naszymi klientami. Ważne jest jednak to, by regularnie monitorować nasze działania na każdym etapie lejka i optymalizować je, by osiągnąć możliwie najlepsze wyniki.