Notifikacje Chcesz nauczyć się pisania sprzedażowego?Sprawdzam! Notifikacje

Grupa docelowa: czym jest i jak określić grupy docelowe klientów?

Grupa docelowa to osoby, do których adresujemy wszystkie nasze komunikaty, a więc posty w mediach społecznościowych, podcasty, artykuły, mailingi czy reklamy. Nie możemy tworzyć treści na zasadzie „wrzucę cokolwiek, niech się dzieje co chce”, bo wtedy nie osiągniemy naszych celów. Skąd mamy wiedzieć, jaka grupa docelowa będzie najlepsza dla naszej oferty?

Grupa docelowa: czym jest i jak określić grupy docelowe klientów?

Magda Owsiany

Opublikowano: 25 czerwca 2024

12 minut czytania

  • Udostępnij:
Grupa docelowa: czym jest i jak określić grupy docelowe klientów?

Z tego artykułu dowiesz się:

  • czym jest grupa docelowa,
  • czym różni się grupa docelowa od persony sprzedażowej,
  • jakie kryteria warto brać pod uwagę przy definiowaniu grupy docelowej,
  • jak analizować grupę docelową i jakie narzędzia warto wykorzystać,
  • jak docierać do osób ze swojej grupy docelowej.

Co to jest grupa docelowa?

Zanim zaczniemy tworzyć treści, warto ustalić, kim jest nasza grupa docelowa, czyli – najprościej mówiąc – do kogo będziemy adresować całą naszą komunikację. W skład grupy docelowej wchodzą osoby, które mają wspólne cechy, wyróżniające je spośród całej populacji (pamiętajmy, że nie piszemy do wszystkich, bo wtedy nasze treści najprawdopodobniej trafią… do nikogo). 

Na jakie cechy powinniśmy zwracać uwagę? To zależy od tego, jaki produkt chcemy sprzedać. Dajmy na to, że zamierzamy wypuścić produkty do pielęgnacji włosów (z podziałem na ich porowatość, stan włosów, typ skrętu itd.) z wysokiej półki cenowej:

  • chcemy trafiać do: włosomaniaczek o wysokich przychodach,
  • nie ma dla nas znaczenia: gdzie mieszka ta osoba (sprzedajemy online), ile waży, jaki rozmiar ubrań nosi, czy ma dzieci itd. 

Podczas określania swojej grupy docelowej nie skupiamy się na tworzeniu szczegółowego profilu naszego wymarzonego klienta, ponieważ do tego jest segmentacja grupy docelowej (np. na kobiety o prostych, kręconych i falowanych włosach) i do tych segmentów będziemy kierować poszczególne komunikaty.

Różnice między grupą docelową a personą sprzedażową

“Mam już określoną personę sprzedażową, po co mi grupa docelowa?” Grupa docelowa i persona marketingowa to dwa zupełnie inne narzędzia marketingowe:

  • grupa docelowa mówi o tym, kto jest naszym potencjalnym klientem (zostając przy kosmetykach do włosów, to naszą grupą docelową mogą być ogólnie mówiąc włosomaniaczki o wysokich przychodach),
  • persona sprzedażowa to szczegółowy profil wymyślonego klienta, który reprezentuje jeden segment wchodzący w skład grupy docelowej (personą sprzedażową może być np. szatynka o kręconych włosach, która chce wydobyć ładniejszy skręt z włosów samodzielnie w domu i jest za to gotowa zapłacić sporo pieniędzy, ale ważne jest dla niej, by efekt faktycznie utrzymywał się do kolejnego mycia włosów). Uwaga! Nie chcemy, by okazało się, że nasza persona istnieje tylko na papierze, warto skonfrontować swoje założenia z pomocą rozmów 1:1 z klientami czy obserwacją potencjalnych odbiorców na grupach tematycznych. 

Dlaczego warto określić grupę docelową?

Nasze zachowania zakupowe są bardzo różnorodne. Wśród konsumentów znajdziemy zarówno takich, którzy kupują kompulsywnie, jak i takich, którzy zastanawiają się nad każdym zakupem nawet kilka dni. Pomiędzy nimi jest całe spektrum możliwości. Określając grupę docelową kampanii reklamowej wybieramy, do kogo z tego spektrum celujemy. 

Konsumenci mają różne potrzeby i oczekiwania wobec marki

Bez poznania potrzeb swoich potencjalnych klientów będziemy błądzić z naszą komunikacją i koniec końców nie dotrzemy do osób, na których najbardziej nam zależy. 

Przykładowo: świeżo upieczone mamy potrzebują wsparcia i opieki w pierwszych chwilach macierzyństwa. Nie będziemy do nich wysyłać komunikatów typu: “nie ma rzeczy niemożliwych, wystarczy dobrze się zorganizować”. Tak samo jak do 20-letnich graczy nie napiszemy, że szum komputera ukoi zszargane nerwy. 

Nie utopimy pieniędzy w nieefektywnych kampaniach marketingowych

Jeśli cała nasza komunikacja będzie przemyślana i tworzona specjalnie dla grupy docelowej, nie tylko wydamy mniej na reklamę i pozyskiwanie nowych klientów, ale także osiągniemy wyższe przychody. Dlaczego? Ponieważ chętniej klikają oni w te reklamy, które odnoszą się do ich potrzeb i/lub zainteresowań (przykładowo: młoda mama raczej chętniej kliknie w reklamę webinaru o łagodnym odpieluchowaniu niż w reklamę tygodniowego pobytu w spa dla dwojga). 

Spersonalizowana komunikacja to klucz do sukcesu

Gdy dopasujemy komunikaty do potrzeb naszych odbiorców, będą oni mieli wrażenie, że czytamy im w myślach albo że piszemy specjalnie do nich. W tak przygotowanej komunikacji możemy odwoływać się do wartości odbiorców, ich przekonań, potrzeb czy lęków. Dzięki temu łatwiej nam zaufają i zwrócą się do nas o pomoc. 

Określenie grupy docelowej

Jakie kryteria możemy wziąć pod uwagę przy określaniu grupy docelowej? Najważniejsze są:

Kryteria geograficzne i językowe

Kryteria geograficzne mówią o tym, gdzie w tej chwili przebywają nasi potencjalni odbiorcy (czyli jakie jest ich położenie geograficzne). Jest to szczególnie ważne w przypadku firm usługowych, które działają lokalnie (np. salonów stylizacji paznokci). Raczej nie będą one kierować swojej komunikacji do wszystkich Polek, a prędzej do mieszkanek konkretnego miasta i okolic. W przypadku produktów elektronicznych nie musimy tak radykalnie zawężać grupy docelowej.

Kryteria językowe mówią o tym, jakim językiem posługuje się nasz potencjalny klient. Jeśli chcemy sprzedać kurs mówienia po polsku dla Włochów mieszkających w naszym kraju, będziemy układać komunikację tak, by była dla nich zrozumiała. 

Kryteria demograficzne

Kryteria demograficzne to:

  • wiek,
  • płeć,
  • stan cywilny,
  • wielkość gospodarstwa domowego,
  • miejsce zamieszkania i wielkość miasta,
  • poziom dochodów,
  • wykształcenie (w trakcie lub ukończone),
  • rodzaj wykonywanej pracy (lub jej brak).

Te informacje pozwalają nam precyzyjnie określić, na jakim etapie życie znajduje się konkretny człowiek i na jakie bodźce może być podatny. 

Kryteria psychograficzne

Kryteria psychograficzne to m.in.:

  • wyznawane wartości,
  • przekonania,
  • styl życia,
  • sposób spędzania wolnego czasu odbiorców,
  • ich zainteresowania.

Odwołując się do tego, co dla odbiorcy jest naprawdę ważne, zyskujemy jego uwagę. Jeśli dobrze poprowadzimy komunikację, zyskamy klienta. 

Sprzedając np. zestaw 36 talerzy możemy mówić o:

  • niedzielnych obiadach w gronie najbliższych (talerzy wystarczy dla wszystkich),
  • zabieganym stylu życia (nie ma czasu na zmywanie, ale talerzy nie braknie),
  • czasie na odpoczynek (nie musimy zmywać ręcznie, bo talerzy jest tyle, że zapełnią zmywarkę nawet przy 2 osobach).

Każdy z tych komunikatów jest skierowany do zupełnie innej grupy docelowej. 

Kryteria behawioralne

Kryteria behawioralne mówią nam o zachowaniach zakupowych naszych odbiorców (m.in szybkość podejmowania decyzji, lojalność wobec marki). Ważne jest jednak to, by nie skupiać się na samej wizycie konsumenta w sklepie (czy to online, czy stacjonarnym). Wśród zachowań zakupowych jest też sposób konsumowania treści, ponieważ:

  • młode mamy najczęściej przeglądają internet bez dźwięku,
  • osoby starsze częściej słuchają radia (tak samo jak osoby, które dużo jeżdżą samochodem),
  • osoby niewidome i niedowidzące konsumują treści, które można oddsłuchać,
  • studenci mogą zobaczyć banery w dużych miastach (osoby, które mieszkają na wsi i są wykluczone komunikacyjnie już nie),
  • osoby zabiegane nie mają czasu na słuchanie długiej rolki na Instagramie (wolą konkret spisany w formie listy punktowanej) itd.

Oprócz tego są osoby, które chętnie biorą udział w konkursach i udostępniają treści marek w swoich mediach społecznościowych. Są też tacy, którzy nie polubiają postów, ale gdy widzą potencjalnie idealny produkt dla siebie, czytają stronę sprzedażową od deski do deski. Inni zaś nie czytają nic i wolą szybkie treści w formie filmików. To wszystko ma wpływ na to, jak ułożymy komunikację naszej marki.

Analiza grupy docelowej

Samo określenie grupy docelowej to jeszcze nie wszystko. Bez analizy nie będziemy wiedzieli, czy faktycznie:

  • docieramy do osób z naszej grupy docelowej,
  • oraz czy te osoby stają się naszymi klientami. 

Może okazać się, że nasze komunikaty marketingowe są nieefektywne i będzie trzeba wprowadzić zmiany. Jakie konkretnie? Tego dowiadujemy się właśnie z analizy danych. Podczas niej zobaczymy, kto tak naprawdę jest naszym klientem i w jakim stopniu pokrywa się to z naszymi oczekiwaniami.

Jak przetestować swoją grupę docelową?

Gdy już określimy, do kogo kierujemy naszą komunikację marketingową, możemy przetestować nasze założenia. Przykładowo Google Ads pozwala nam na stworzenie testowej kampanii reklamowej, które sprawdzi, czy nasze przewidywania mają przełożenie na rzeczywistość.

Możemy też ustawić kilkudniową reklamę np. w mediach społecznościowych i sprawdzić, czy jest ona efektywna. Jeśli nie – zmieniamy parametry, sposób komunikacji itd.. Jeśli tak – możemy ją przedłużyć. 

Możemy też zaprosić do rozmów przedstawicieli naszej grupy docelowej i zobaczyć, czy pragnienia i problemy, o które ich „podejrzewamy”, są trafione.

Jak często powinniśmy analizować wyniki?

Zbyt rzadkie analizowanie wyników sprawi, że będziemy przepalać środki na reklamę czy tworzyć treści, których nikt nie przeczyta. Zbyt częste zaś nie da nam żadnego obrazu skuteczności kampanii. Dlatego powinniśmy analizować naszą grupę chociaż raz w miesiącu (a najlepiej częściej) i od razu wprowadzać koniecznie zmiany w komunikacji. Pamiętajmy, że potrzeby i oczekiwania klientów stale się zmieniają, a to na nich bazujemy w naszych treściach. Analiza pozwoli nam dostosować do tych zmian całą strategię marketingową. 

Narzędzia do określania i analizowania grupy docelowej

By określić grupę docelową (i później ją analizować), możemy skorzystać z wielu narzędzi. 

Google Analytics 4

Google Analytics 4 to jedno z najbardziej podstawowych narzędzi do analizy grupy docelowej. Zbiera i analizuje takie dane jak:

  • demografia (wiek, płeć, zainteresowania, lokalizacja),
  • technologie, z których korzystają użytkownicy (czy wchodzą na stronę z poziomu komputera czy może telefonu),
  • zachowania użytkowników na naszej stronie internetowej (m.in. czas trwania sesji, liczba odwiedzonych stron). 

Gdzie znajdziemy te informacje?

  • dane demograficzne znajdują się w raporcie Użytkownik > Dane demograficzne,
  • informacje o tym, skąd pochodzi ruch na naszej stronie znajdują się w raporcie Pozyskanie > Pozyskiwanie ruchu,
  • czas przebywania na stronie, zaangażowanie użytkowników, wyświetlenia itd. znajdują się w raporcie Utrzymanie.

Facebook Ads manager

Za pomocą Facebook Ads managera możemy analizować dane dostępne w mediach społecznościowych Mety (czyli na Facebooku, Instagramie, Threadsie itd.). W panelu możemy precyzyjnie określić naszą grupę docelową na podstawie danych:

  • demograficznych (wiek, zainteresowania, płeć itd.),
  • geograficznych (gdzie przebywają nasi odbiorcy),
  • behawioralnych (zaangażowanie w treści reklamowe, zachowania zakupowe itd.).

Po ustawieniu wszystkich parametrów zobaczymy, jaka jest przewidywana wielkość naszej grupy docelowej. Dzięki temu możemy “bawić się” parametrami tak długo, aż dotrzemy do określonej grupy docelowej. 

Google Display Planner

Google Display Planner jest idealny dla dość nowych stron internetowych, które nie przyciągają jeszcze zbyt wielu odbiorców. Za jego pomocą możemy dowiedzieć się:

  • jakie są zainteresowania użytkowników odwiedzających strony naszej konkurencji,
  • jakie są ich podstawowe dane demograficzne. 

Jest tylko jedno „ale”: strony, które chcemy prześledzić, muszą być częścią sieci reklamowej Google. 

Webankieta

Webankieta jest przydatna wtedy, gdy baza użytkowników, którzy regularnie zaglądają na naszą stronę, jest już dość spora. Z jej pomocą stworzymy krótkie i przyjazne formularze, które umieścimy na naszej stronie. Dzięki temu użytkownik nie musi z niej wychodzić ani nawet klikać w żaden link, by odpowiedzieć na pytania, a my zyskujemy cenne informacje.

PS Poprzez Webankietę możemy też prosić o opinie. 

Similarweb

Similarweb to narzędzie, który służy do analizowania stron internetowych konkurencji. Czego się dzięki niemu dowiemy? W podstawowej wersji tego:

  • z jakich urządzeń korzystają użytkownicy oraz jakie są ich dane demograficzne,
  • jakie kanały generują największy ruch na stronie.

W płatnej wersji możemy sprawdzać także słowa kluczowe, dzięki którym użytkownicy trafiają na daną stronę i nie tylko. Jeśli zależy nam na poznaniu tych słów kluczowych, możemy skorzystać też z Google Search Console. 

Jak dotrzeć do naszej grupy docelowej?

Mamy już naszą grupę docelową. Teraz pora na wykorzystanie tej wiedzy w praktyce. Jak to zrobić?

Wybierz odpowiedni cel kampanii

Kampanie reklamowe nie zawsze mają na celu to, by użytkownicy zrobili zakupy w naszym sklepie. Możemy oczywiście tworzyć kampanie sprzedażowe, które są nastawione stricte na zakupy, ale możemy także tworzyć kampanie, które:

  • mają zachęcić do pobrania freebie, czyli darmowego produktu,
  • mają zachęcić do zapisania na listę zainteresowanych produktem,
  • mają zachęcić do zapisania się na darmowy webinar,
  • mają zwiększyć ruch na stronie internetowej,
  • mają zbierać osoby na mailingu z wiedzą itd. 

Stosuj remarketing

Remarketing jest kierowany do osób, które już miały styczność z naszą ofertą. My decydujemy, jakie zdarzenia chcemy brać pod uwagę (np. porzucone koszyki), a narzędzia trafiają z komunikatem reklamowym (np. „Zapomniałeś o mnie? Czekam na Ciebie w koszyku!”) do użytkowników generujących te zdarzenia. 

Wykorzystuj targetowanie na podstawie grup lookalike

Targetowanie na podstawie grup lookalike pozwala nam trafiać do osób podobnych (ang. look alike) do tych, które skorzystały z naszej oferty. Narzędzia biorą pod uwagę dane demograficzne, geograficzne oraz behawioralne i na ich podstawie ustalają grupę docelową. 

Przetestowanie i identyfikacja grupy docelowej

Na koniec bardzo ważna informacja: testowanie i określanie grupy docelowej tak naprawdę nigdy się nie kończy. Wraz z każdym produktem, każdą zmianą itd. musimy na nowo analizować użytkowników, do których trafiamy z naszym przekazem.

Jak zidentyfikować grupę docelową?

„Jedyną stałą rzeczą w życiu jest zmiana”, powiedział Heraklit z Efezu. Słowa te sprawdzały się 5 wieków przed naszą erą i sprawdzają się teraz. Rynek ciągle się zmienia. Potrzeby klientów ciągle się zmieniają. A my musimy te zmiany monitorować i dostosowywać do nich przekaz. 

Sprawdź również

Jak poznać GRUPĘ ODBIORCZĄ, gdy ludzie NIE WYPEŁNIAJĄ Twoich ankiet?
Podcast

Jak poznać GRUPĘ ODBIORCZĄ, gdy ludzie NIE WYPEŁNIAJĄ Twoich ankiet?

Listen to „Jak poznać GRUPĘ ODBIORCZĄ, gdy ludzie NIE WYPEŁNIAJĄ Twoich ankiet?” on Spreaker. 🔗 Linki z odcinka:Szkolenie LIVE za 0 zł: https://kasazawiedze.pl/liveSzkolenie Kasa Za Wiedzę: https://kasazawiedze.pl/oferta W dzisiejszym odcinku poznasz:– Dlaczego ankiety nie zawsze są skuteczne w poznawaniu potrzeb klientów?– Jak małe konto w mediach społecznościowych może być narzędziem do badania swoich odbiorców?– Jak […]

Czytaj więcej
Jak PROWADZIĆ BIZNES SOLO i nie zwariować? | Marek Jankowski
Podcast

Jak PROWADZIĆ BIZNES SOLO i nie zwariować? | Marek Jankowski

Tradycyjny sposób budowania firmy to zatrudnianie coraz większej liczby osób i otwieranie nowych filii. A co, jeśli mamy inne oczekiwania od biznesu? Jeśli po prostu chcemy, żeby dawał na pieniądze na fajne życie, na zabezpieczenie finansowe, na spełnianie marzeń? To jest możliwe! W tym odcinku Marek Jankowski i ja rozkminiamy, jak ułożyć taki biznes.

Czytaj więcej
Co to jest crowdfunding i jak go wykorzystać?
Biznes

Co to jest crowdfunding i jak go wykorzystać?

Crowdfunding pozwala nam na zebranie środków potrzebnych do realizacji konkretnego projektu (produktu lub usługi). Na tej zasadzie działają m.in. Siepomaga, Polak Potrafi czy Patronite. Sprawa jest jednak nieco skomplikowana, bo istnieją różne rodzaje finansowania społecznościowego.

Czytaj więcej
Jak tworzyć VIRALE i czy na pewno ich potrzebujesz? | Jakub Biel
Podcast

Jak tworzyć VIRALE i czy na pewno ich potrzebujesz? | Jakub Biel

Gdy tworzymy treści do mediów społecznościowych, mamy nadzieję, że zbiorą entuzjastyczną reakcję odbiorców. Ale nie zawsze się to udaje. Dlatego dziś Jakub Biel opowie, co możemy zrobić, żeby zatrzymać uwagę odbiorców naszymi treściami, zachęcić do dzielenia się nimi oraz jak zaopiekować się nowymi obserwującymi, gdy nasze treści zdobędą uwagę i podbiją serca.

Czytaj więcej
Tracisz pieniądze przez te 7 błędów w ofercie
Podcast

Tracisz pieniądze przez te 7 błędów w ofercie

Listen to „Tracisz pieniądze przez te 7 błędów w ofercie” on Spreaker. W dzisiejszym odcinku: Dlaczego „wysoka jakość” to najgorsze słowa, jakich można użyć w ofecie? Jak przedstawiać autorską metodę nauki? Dlaczego ważne jest precyzyjne określenie, dla kogo jest Twój produkt? 🔗 Linki z odcinka:Zapisy na szkolenie Sprzedawaj Słowem: sprzedawajslowem.plNewsletter i szkolenie o budowaniu produktów […]

Czytaj więcej
Checklista przygotowania reklam META ADS na 2025 rok | Beata Wierzchowska
Podcast

Checklista przygotowania reklam META ADS na 2025 rok | Beata Wierzchowska

Listen to „Checklista przygotowania reklam META ADS na 2025 rok | Beata Wierzchowska” on Spreaker. W dzisiejszym odcinku podcastu „Zarabiaj na wiedzy”:– Jakie są etapy przygotowania reklam na Faceboka (Meta)/Instagrama?– Czy korzystanie z opcji „promuj post” ma sens?– Jakie błędy można popełnić na każdym etapie przygotowania reklam? 🔗 Linki z odcinka:Rozmowa z Joanką Stefaniak: https://open.spotify.com/episode/1E6EzkXcFImVzEfx2GUDO0Rozmowa […]

Czytaj więcej

Idę jak burza

Newsletter, gdzie pokazujemy kulisy budowania biznesu edu. Bez lania wody. Za 0 zł. Co 2 tygodnie o 17:00.

.