Notifikacje Twórz content z mocnym wsparciem AISprawdzam szczegóły! Notifikacje

Jak stworzyć własny kurs online – poradnik krok po kroku

Kursy e-learningowe pojawiają się jak grzyby po deszczu. Dotyczą najróżniejszych tematów: od robienia na drutach, przez marketing, aż po spawanie. W chwili, w której wpadamy na pomysł zrobienia kursu online, pojawia się wiele pytań: jak nagrać szkolenie online (i czy to musi być wideo?), w czym go zmontować, jakie oświetlenie wybrać, na jakiej platformie publikować… nie wiadomo, w co ręce włożyć. Dlatego pokażemy Ci, jak możesz stworzyć własny kurs online krok po kroku.

Jak stworzyć własny kurs online – poradnik krok po kroku

Tomek Kuźniar

Opublikowano: 4 kwietnia 2024

11 minut czytania

  • Udostępnij:
Jak stworzyć własny kurs online – poradnik krok po kroku

Co to jest i jak wygląda kurs online?

To tak naprawdę każde szkolenie, do którego dostęp mamy za pomocą urządzenia z dostępem do internetu. Są one nazywane też kursami e-learningowymi. 

Rodzaje kursów online

To nieprawda, że szkolenia internetowe MUSZĄ być w formie wideo. Nie każdy czuje się dobrze przed kamerą. Do tego nie każdy zakres wiedzy wymaga przedstawienia w formie filmiku. Zanim zaczniemy się zastanawiać, jak nagrać kurs online, sprawdźmy, jakie mamy opcje. 

Kursy online możemy podzielić na dwie główne grupy:

  • synchroniczne (spotykamy się na wykłady online w określonym czasie),
  • asynchroniczne (złożone z przygotowanych wcześniej lekcji. Dostajemy dostęp do platformy kursowej na dany okres lub na zawsze i możemy uczyć się w swoim tempie).

Zdarza się, że:

  • szkolenia odbywają się na żywo, a chwilę później kursanci dostają także dostęp do nagrania,
  • kurs zawiera zarówno nagrane lekcje, jak i spotkania na żywo. 

Przykłady formatów kursów online:

  • webinar (spotkanie na żywo, a potem często dostęp do nagrania),
  • kurs wideo (nagrane lekcje wideo dostępne na platformie),
  • kurs interaktywny (lekcje wideo połączone z quizami, zadaniami, plikami audio i innymi pomocami),
  • kurs audio (lekcje nagrane w formie podcastów),
  • kurs tekstowy (np. w formie maili).

Dlaczego warto tworzyć kursy online?

Choć stworzenie szkolenia online może być czaso- i pracochłonne, włączenie go do swojej oferty niesie za sobą wiele korzyści. 

Korzyść 1: Finanse

Kursy online są kompleksowymi* produktami, dlatego też możemy wyceniać je na znacznie większe kwoty niż np. e-booki. Jeśli do lekcji wideo dorzucimy dodatkowe materiały (np. arkusze, sprawdzanie zadań domowych), możemy stworzyć produkt premium. Mamy także dużo przestrzeni do podnoszenia ceny. Im więcej opieki zaoferujemy klientom, tym drożej możemy wycenić nasze szkolenie.

W porównaniu do konsultacji 1:1 lub szkoleń na żywo nad kursem online pracujemy tylko raz, a dostęp możemy sprzedawać w nieskończoność, nie poświęcając już czasu na prowadzenie lekcji czy spotkań.

*Webinary są najmniej rozbudowaną formą szkoleń online. Najczęściej podejmują one jeden temat w szerokim stopniu.

Korzyść 2: Nauka w domu

Kursy online są szansą na rozwój dla wszystkich, którzy chcą uczyć się bez wychodzenia z domu. Jeśli lekcje są krótkie, dodatkowo kursanci mają mniej wymówek w postaci „braku czasu” i mogą doszkalać się podczas drzemki dziecka czy czekając na ugotowanie makaronu. 

Korzyść 3: Duża grupa docelowa

Na szkolenia stacjonarne przychodzą najczęściej osoby z danego miasta i okolic. Za to w kursach online może wziąć udział tak naprawdę każdy. Dzięki temu możemy zawęzić działania promocyjne do określonej grupy docelowej, która w skali kraju (czy nawet świata, jeśli zdecydujemy się na sprzedaż międzynarodową) będzie o wiele większa. 

Korzyść 4: Elastyczność formy przekazywania wiedzy

Kurs online nie musi składać się tylko z nagranych lekcji wideo. Możemy tworzyć różnorodne materiały, np. pliki PDF do pobrania, arkusze, podcasty itd. Oczywiście warto wziąć pod uwagę to, żeby materiał nie utrudniał kursantom nauki.

Załóżmy, że robisz kurs o dzierganiu swetrów. W tym przypadku fajnie zadziałałyby nagrane lekcje, na których odbiorca może przyjrzeć się Twoim ruchom i posłuchać tłumaczenia. A co, jeśli nie czujesz się komfortowo z nagrywaniem? Możesz pomyśleć o alternatywach. 

Na przykład: e-book z ilustracjami, jak dziergać. Opisanie procesu dziergania wraz z linkami do nagrań wideo samych rąk. Albo nagrania rąk z Twoimi wyjaśnieniami dogranymi w tle. Jeśli optymalna forma przekazania wiedzy nam NIE leży, możemy poszukać kompromisu pomiędzy tym, co będzie dla nas wygodne ORAZ pozwoli odbiorcom przyswoić wiedzę.

Korzyść 5: Łatwe modyfikacje

Cały kurs jest dostępny na platformie do szkoleń online, którą możemy edytować w dowolnym momencie. Dzięki temu możemy łatwo i szybko wprowadzać modyfikacje (np. dodać bonusowe materiały, zamienić przestarzałe informacje na aktualne). Taka sytuacja byłaby niemożliwa, gdy zamiast kursu wydamy papierową książkę. Wypuścimy publikację z literówką? Jeśli chcemy poprawić taką „głupotę”, musimy przygotować nowe wydanie.

Korzyść 6: Łatwość dokonywania zwrotów

Gdy odbiorcy mają zamienić się w klientów, lubią czuć się bezpiecznie. Sposobem na zwiększenie poczucia komfortu jest umożliwienie zwrotu dostępu do materiału szkoleniowego. Kursy online łatwo zwrócić: wystarczy dezaktywować konto klienta i gotowe. 

Co jest potrzebne do stworzenia szkolenia online?

Do stworzenia kursu e-learningowego jest potrzebna przede wszystkim wiedza. Im trudniejsze problemy rozwiązuje, tym więcej klienci będą skłonni zapłacić. Do produkcji szkolenia niezbędne są także różne narzędzia (np. podczas webinaru możemy korzystać z kamery wbudowanej w laptopa, ale do nagrywania lekcji wideo przyda się lepsza jakość). Czego potrzebujemy?

  • kamery lub aparatu,
  • promptera (to sprzęt wyświetlający treść lekcji do przeczytania – przydatny, ale nieobowiązkowy),
  • mikrofonu,
  • edytora tekstu (np. Google Docs),
  • narzędzia do przygotowania prezentacji (np. Canva) lub mapy myśli (np. Mindomo),
  • narzędzi do montażu plików wideo i/lub audio (np. CapCut, iMovie, Audacity).

Jak stworzyć własny kurs online krok po kroku

Tworzenie kursu online wymaga najczęściej co najmniej kilku tygodni pracy. Warto zaplanować sobie poszczególne działania wcześniej, by się w tym wszystkim nie pogubić i nie zapomnieć o czymś ważnym. Przyjrzymy się organizacji kursu online krok po kroku.

Krok 1: Pomysł na kurs i badanie rynku

Na początek wybieramy temat przewodni kursu. Ale jeszcze nie przechodzimy do produkcji. Pomysł to hipoteza do potwierdzenia lub obalenia. Żeby zwiększyć szanse, że nasz kurs się sprzeda, trzeba go skonfrontować z rynkiem:  

  • rozmawiamy z odbiorcami o ich problemach powiązanych z tematem produktu, by podjąć decyzję, czy taki kurs jest potrzebny,
  • analizujemy rynek i sprawdzamy, czego brakuje w kursach konkurencji, mimo że odbiorcy tego potrzebują. Następnie zajmujemy się tymi „brakami” w naszym produkcie. To będzie karta przetargowa podczas sprzedaży.

Gdy wiemy, że jest zainteresowanie tematyką produktu, możemy przejść do produkcji.

Krok 2: Rozpisanie budżetu

Budżet powinien zawierać:

  • szacunkowy przychód (czyli nasz cel finansowy),
  • przewidywane koszty (narzędzia, subskrypcje, podwykonawcy itd.).

Jeśli tego nie zrobimy, możemy ponieść za duże koszty (których mogliśmy uniknąć, np. korzystając z darmowych narzędzi). Przez to nasz dochód pozwoli jedynie na jedzenie suchego chleba przez najbliższy czas.

Krok 3: Plan pracy

Spisujemy zadania, by nie wydrapać sobie łysiny na głowie, zastanawiając się, co mamy dalej robić. Podczas planowania zastanawiamy się: 

  • kiedy rozpocznie się sprzedaż kursu,
  • w jakich terminach będziemy go przygotowywać (pisać skrypty, scenariusze, nagrywać, tworzyć dodatkowe materiały, montować nagrania itd.). 

W tym momencie analizujemy też, jakich narzędzi będziemy potrzebować (znajdziesz je nieco dalej w tym artykule).

Krok 4: Przygotowywanie lekcji

W zależności od tego, jaki rodzaj kursu wybierzemy, możemy te lekcje:

  • nagrywać w formie wideo,
  • nagrywać w formie audio,
  • przygotowywać w wersji tekstowej,
  • przećwiczyć do wystąpienia na żywo.

Przed nagraniami tworzymy scenariusz i wgrywamy go do promptera (jeśli z niego korzystamy), by praca przed kamerą szła możliwie najszybciej i najłatwiej. Scenariusz pomoże uniknąć nam gubienia wątków, krążenia czy podawania podobnych przykładów.

Jeśli nie chcesz korzystać z promptera, możesz stworzyć konspekt lekcji. Spisujesz wtedy najważniejsze punkty lekcji i rozwijasz je o podpunkty. Podczas nagrywania zerkasz do tych notatek, by pamiętać, o czym masz mówić i odhaczasz poruszone punkty.

Po przygotowaniu zawartości lekcji bierzemy się do nagrywek, po których przechodzimy przez montaż, a w przypadku kursów tekstowych – korektę i skład. Na koniec wszystko jeszcze raz sprawdzamy.

Krok 5: Platforma kursu

Kursy online możemy publikować na różnych platformach kursowych (np. Publigo, Imker). Możemy też wrzucić poszczególne lekcje na YouTuba, a później osadzić je na stronie w WordPressie, do której będą mieli dostęp jedynie kursanci (wideo musi być niepubliczne). 

Jak nagrać kurs online, aby był zrozumiały i interesujący dla odbiorcy

Jak zrobić kurs online, by był zrozumiały dla odbiorców? Przede wszystkim nie powinniśmy korzystać ze zbyt specjalistycznego słownictwa tam, gdzie nie jest to konieczne (a gdy nie możemy z niego zrezygnować, warto je wyjaśnić). Podczas nagrywania zwracajmy uwagę na dykcję, a słowa, które mogłyby zostać opacznie zrozumiane, umieszczajmy na slajdach. Dzięki temu unikniemy nieporozumień.

Lekcje powinny być krótkie i konkretne, tworzone na zasadzie jedna lekcja = jedno zagadnienie. Dzięki temu kursanci mogą uczyć się nawet wtedy, gdy nie mają zbyt wiele czasu lub gdy po pracy nie mają siły na rozbudowane wykłady.

By kurs był interesujący, warto wzbogacić go dodatkowymi materiałami, np.:

  • prezentacją,
  • transkrypcją,
  • workbookiem,
  • quizem,
  • plikiem audio.

Narzędzia i platformy do tworzenia kursów online

Jaka jest najlepsza platforma do tworzenia kursów online? To zależy od naszych potrzeb. Szkolenie możemy opublikować m.in. na:

  • WordPressie,
  • platformie (systemie) kursowej (np. Publigo, Imker). 

Ponadto będziemy potrzebować:

  • systemu newsletterowego (do wysyłania treści edukacyjnych i sprzedażowych przed powstaniem kursu oraz do komunikacji z kursantami. Możemy skorzystać z m.in. Mailchimp, Active Campaign, Get Response, Freshmail, Mailerlite),
  • hostingu, jeśli dostawca WordPressa lub platformy kursowej go nie zapewnia,
  • programu graficznego, w którym przygotujemy prezentacje i inne materiały (np. Canva. Przyda się także do składania workbooków, które dołączamy do kursów),
  • programu do obróbki i montażu plików audio (np. Audacity),
  • programu do obróbki i montażu wideo (np. Windows Movie Maker, iMovie, CapCut w wersji mobilnej).

Legalizacja sprzedaży kursu internetowego — kiedy jest konieczna?

Wiemy już, jak stworzyć szkolenie online, ale pozostaje jeszcze jedna ważna kwestia: przepisy prawne. Może być tak, że trzeba będzie założyć działalność gospodarczą, żeby legalnie sprzedawać kursy online. Kiedy musimy zalegalizować sprzedaż, a kiedy nie?

Jeśli nasz przychód miesięczny nie przekracza limitu:

  • od stycznia do czerwca 2024 roku – 3181,50 zł,
  • od lipca 2024 roku – 3225 zł,

NIE musimy zakładać firmy, by sprzedawać kursy online. Prowadzimy wtedy działalność nierejestrowaną i nie płacimy ZUS-u. Musimy jednak pamiętać o uwzględnieniu tych przychodów w rocznym zeznaniu podatkowym, czyli podczas rozliczania PIT-u.

Gdy przychód przekroczy limit, mamy 7 dni na zarejestrowanie działalności. Będzie się to wiązać z opłacaniem składek ZUS, podatku dochodowego (po przekroczeniu kwoty wolnej od podatku 30 tysięcy złotych w 2024 roku) oraz VAT-u.

Ile kosztuje stworzenie kursu online?

Podczas tworzenia szkolenia online pojawiają się różne koszty, m.in.:

  • sprzętu (np. kamery),
  • narzędzi (np. platformy do kursów online),
  • reklamy,
  • hostingu i domeny (jeśli potrzebujemy),
  • podwykonawców (jeśli z nimi współpracujemy).

Trudno więc powiedzieć, ile będzie kosztowało zrobienie kursu online. To zależy przede wszystkim od tego, ile zadań chcesz oddelegować i jakie narzędzia wybierzesz. 

Na przykład my ponieśliśmy takie koszty:

  • kamera + obiektyw (Panasonic GH5) – ok. 6k jednorazowo, do tej pory nagraliśmy nią 4 szkolenia,
  • mikrofon krawatowy – ok. 300 zł  jednorazowo, nagraliśmy z nim 3 szkolenia,
  • lampy – ok. 500 zł jednorazowo, nagraliśmy z nimi 3 szkolenia,
  • platforma + koszyk Imker – ok. 2k rocznie, „przechowujemy” tam wszystkie szkolenia,
  • system do mailingu Mailerlite – ok. 1,5k rocznie przy 5000-1000 tys subskrybentów,
  • hosting i domena – ok. 300 zł rocznie,
  • narzędzie do webinaru restream.io – ok. 80 zł miesięcznie,
  • prompter – ok. 500 zł jednorazowo,
  • dysk SSD 500 GB – ok. 500 zł jednorazowo.

W sumie wydanie pierwszego kursu kosztowało nas około 11 700 zł. Ale zauważ, że wiele kosztów ponieśliśmy raz, bo używamy sprzętu do nagrywania innych materiałów.

Jak tworzyć kursy online — podsumowanie

Wiemy już, co to jest kurs online i jak go stworzyć. Zanim jednak przystąpimy do pracy, warto zastanowić się, jakie kursy online warto zrobić dla naszej grupy docelowej, bo bez zbadania rynku możemy przepalić finanse i nie zobaczyć efektów. Dopiero później zabierzmy się do tworzenia harmonogramu i lekcji. 

Chcesz stworzyć swój pierwszy kurs online/e-booka czy warsztaty?
Sprawdź nasz bezpłatny newsletter i płatne szkolenie: Kasa Za Wiedzę.

Sprawdź również

Jak poznać swoje mocne strony? O talentach Gallupa z Natalią Kwiatkowską
Podcast

Jak poznać swoje mocne strony? O talentach Gallupa z Natalią Kwiatkowską

Nadchodzi burza. Dziś pogadamy o narzędziu, które może być bardzo przydatne, gdy chcemy poszukiwać swojej ścieżki. Jak już pewnie wiesz z tytułu odcinka, mowa o talentach Gallupa, a dokładniej – czym są, jak je odkryć, w czym Ci pomogą i jakich problemów nie rozwiążą. O tych wszystkich ciekawych rzeczach opowie certyfikowana trenerka mocnych stron Instytutu […]

Czytaj więcej
Dlaczego Twój MARKETING nie HULA? | Jacek Kłosiński
Podcast

Dlaczego Twój MARKETING nie HULA? | Jacek Kłosiński

Dzień dobry! To pierwszy odcinek podcastu w 2024 roku i zaczynamy z przytupem! Bierzemy na tapet ogromny temat marketingu. Jest to pojemne pojęcie i zawiera się w nim wiele obszarów. Wybierzemy te kluczowe, którymi powinna się zająć osoba działająca w pojedynkę lub działająca w małym zespole.

Czytaj więcej
Popraw widoczność strony w Google (SEO) i pozyskaj więcej KLIENTÓW | Ewelina Podrez-Siama
Podcast

Popraw widoczność strony w Google (SEO) i pozyskaj więcej KLIENTÓW | Ewelina Podrez-Siama

Dzisiaj porozmawiamy o tym, w jaki sposób przygotować naszą stronę pod to, by odbiorcy mogli nas znaleźć.

Czytaj więcej
Czy musisz mieć bardzo WĄSKĄ NISZĘ? | Patryk Topoliński
Podcast

Czy musisz mieć bardzo WĄSKĄ NISZĘ? | Patryk Topoliński

W tym odcinku posłuchasz o tym:- czy lepiej prowadzić sprzedaż okienkową czy ciągłą?
– czy musisz mieć bardzo wąską niszę, by zarabiać na wiedzy?
– jak testować, czy wskazówki biznesowych guru są dobre dla Ciebie?
– jak przejść od biznesu usługowego do produktów edukacyjnych na przykładzie Językowej Siłki Patryka.

Czytaj więcej
Jak przekonać zajętych klientów do inwestowania w Twój kurs? – Akademia Snu Dziecka | Karolina Hyjek
Podcast

Jak przekonać zajętych klientów do inwestowania w Twój kurs? – Akademia Snu Dziecka | Karolina Hyjek

Listen to „Jak przekonać zajętych klientów do inwestowania w Twój kurs? – Akademia Snu Dziecka | Karolina Hyjek” on Spreaker. W tym odcinku rozmawiamy o procesie tworzenia i sprzedaży kursów online, ze szczególnym uwzględnieniem produktów edukacyjnych skierowanych do rodziców. Przyjrzymy się najczęstszym pułapkom, w które wpadają twórcy kursów, oraz skutecznym strategiom budowania zaangażowanej społeczności wokół […]

Czytaj więcej
Jak sprzedawać produkty cyfrowe z pomocą reklam META ADS? | Patryk Łopot
Podcast

Jak sprzedawać produkty cyfrowe z pomocą reklam META ADS? | Patryk Łopot

W dzisiejszym odcinku:
1. Na co zwrócić uwagę podczas tworzenia kampanii reklamowej dla kursu?
2. Jakie typy kreacji reklamowych sprawdzają się najlepiej?
3. Co robić, gdy koszt reklamy rośnie albo Twoje kreacje nie generują zakupów/zapisów na webinar?

Czytaj więcej

Idę jak burza

Newsletter, gdzie pokazujemy kulisy budowania biznesu edu. Bez lania wody. Za 0 zł. Co 2 tygodnie o 17:00.

.