Notifikacje Chcesz ulepszyć swoje kampanie sprzedażowe? Wpadnij na spotkanie LIVE za 0 zł:Rezerwuję miejsce! Notifikacje

Jak napisać ofertę handlową – wskazówki, porady i gotowy wzór oferty

Jak powinna wyglądać oferta handlowa, by odbiorcy pomyśleli: „chcę to mieć!”, zamiast zastanawiać się, co my mu w ogóle próbujemy wcisnąć? Przeanalizujmy, jakie elementy oferty są kluczowe i dlaczego warto je uwzględnić, czego absolutnie nie pisać i co zrobić, by pisanie oferty nie przyprawiało nas o ból głowy.

Jak napisać ofertę handlową – wskazówki, porady i gotowy wzór oferty

Magda Owsiany

Opublikowano: 17 kwietnia 2024

10 minut czytania

  • Udostępnij:
Jak napisać ofertę handlową – wskazówki, porady i gotowy wzór oferty

Z tego artykułu dowiesz się:

  • co to jest oferta handlowa i jakie elementy powinna zawierać,
  • jak napisać ofertę handlową,
  • bonus: wzór oferty handlowej i checklista pracy.

Co to jest oferta handlowa?

Nowoczesna oferta handlowa to propozycja sprzedaży produktów, zawierająca informacje istotne dla zawarcia umowy kupna-sprzedaży. A bardziej po ludzku? To treść (np. na stronie sprzedażowej, w prywatnej wiadomości, e-mailu), która zawiera ważne dla odbiorców informacje na temat konkretnego produktu. Jej celem jest sprzedaż. 

Jak napisać profesjonalną ofertę handlową?

Co powinna zawierać oferta handlowa? 8 elementów, o których warto pamiętać

Profesjonalna oferta handlowa powinna zawierać takie elementy, które pozwolą rozłożyć produkt na czynniki pierwsze i tym samym rozwiać wątpliwości potencjalnych klientów. Nie wystarczy, że napiszemy: „Panie, to jest najlepszy produkt na rynku! Bierzesz czy nie?”.

„Haczyk”

„Haczyk” (z angielskiego: hook) to krótki i zwięzły wstęp do oferty sprzedażowej (jego przeczytanie ma zająć maksymalnie kilkanaście sekund. Powinien w całości zmieścić się na ekranie komputera). Sprawia on, że odbiorca podejmuje decyzję, czy da Ci swoją uwagę.

Po przeczytaniu haczyka odbiorca ma wiedzieć:

  • czego dotyczy oferta,
  • jaki efekt uzyska i w jaki sposób ktoś go dostarczy,
  • dlaczego warto zaufać autorowi produktu/usługi.

Pain points & dotychczasowe rozwiązania

Nasz produkt rozwiązuje konkretny problem klienta. Musimy mu przypomnieć, że mierzy się on z takim i takim wyzwaniem i bez zrobienia czegokolwiek w tym kierunku będzie w jeszcze gorszej sytuacji. Jednocześnie możemy mu pokazać, dlaczego jego dotychczasowe rozwiązania nie działały i jakie, zazwyczaj negatywne, skutki przyniosły.

Potem przychodzi moment na przedstawienie naszego produktu, czyli rozwiązania, które od A do Z pomoże klientowi w pokonaniu bólu czy problemu. 

Cechy produktu

Informacja „Fajne i modne buty do biegania” nie wystarczy. W głowie odbiorcy pojawia się wiele pytań:

  • jakie mają cechy?
  • jakie mają właściwości fizyczne? Czy przemakają? 
  • jaki jest ich skład? Czy wkładka jest naturalna?
  • gdzie mogę w nich biegać: po bieżni czy lesie?
  • co ma w sobie wyjątkowego, czego nie ma produkt konkurencji? 
  • czy to na pewno dla mnie?

Oferta handlowa jest miejscem, w którym trzeba zawrzeć informacje odpowiadające na te pytania. Pamiętajmy jednak, że potencjalnemu klientowi informacja: „Podeszwa zewnętrzna ma ulepszoną wersję Vibram Megagrip” nic nie mówi. Dlatego musimy takie techniczne parametry wyjaśnić: „Podeszwa zewnętrzna (…) Megagrip, która zapewnia przyczepność także na mokrej nawierzchni”.

Rozwiewanie obaw

Rozwiewanie obaw odbiorców to element oferty sprzedażowej, który:

  • odpowiada na pytania potencjalnych klientów,
  • oszczędza nam mnóstwo czasu (nie musimy odpowiadać na milion wiadomości z tym samym pytaniem, bo odpowiedź będzie w ofercie).

To normalne, że u naszego odbiorcy pojawiają się różne obiekcje. Im więcej z nich rozwiejemy, tym łatwiej podejmie on decyzję o zakupie. 

Przykładowo: odbiorca czyta ofertę sprzedażową kursu o makijażu. W jego głowie zaczynają się pojawiać pytania:

  • czy muszę mieć konkretne kosmetyki?
  • czego będę potrzebować? 
  • czy to kurs, z którym poradzi sobie osoba początkująca?
  • a co jeśli z czymś nie dam rady?

Jakie pytania mogą się pojawić w głowach potencjalnych klientów w przypadku naszego produktu? By się tego dowiedzieć, warto przeprowadzić badanie grupy docelowej (więcej na ten temat w sekcji „Pisanie oferty handlowej — przydatne tricki i wskazówki”). 

Najczęstsze obiekcje:

  • czy to produkt dla mnie? (warto napisać, dla kogo NIE jest nasz produkt),
  • dlaczego tak drogo? (o tym opowiadamy w sekcji „Element 8: Podsumowanie oferty i przedstawienie ceny”),
  • jak wygląda użytkowanie produktu? (np. nagrane lekcje, z których można się uczyć w dowolnym czasie).

BIO

BIO to krótka informacja na temat autora/autorów produktu. Co warto zawrzeć w tej sekcji?

  • imię i nazwisko + zdjęcie,
  • informacje, które mówią, że znamy się na rzeczy lub tworzymy nasze produkty z sercem, czyli:
    • pobudki, motywacje i przekonania,
    • wizja,
    • wartości (choć te powinny wynikać z tonu wypowiedzi, treści i sposobu traktowania klienta),
    • istotne informacje na temat doświadczenia czy wykształcenia*.

*Jeśli prowadzimy kurs o reklamach na Facebooku, to odbiorców nie interesuje, jaką podstawówkę skończyliśmy. Potrzebują oni np. konkretnych wyników, które potrafimy wykręcić współpracując z klientami.

Opinie

Nic tak dobrze nie działa na odbiorców, jak opinie o produkcie. Oni doskonale wiedzą, że każdy twórca wychwala swoje „dziecko” ponad inne, dlatego wolą dowiedzieć się od innych klientów, jak jest NAPRAWDĘ.

Dobrze, by opinie były opatrzone personaliami, czyli np. imieniem, nazwiskiem, odnośnikiem do mediów społecznościowych czy zdjęciem klienta. Niestety, zdarza się tak, że opinie się pisane na zamówienie, dlatego im więcej dowodów na to, że pisał je realny użytkownik, tym lepiej.

FOMO

Nowoczesna oferta handlowa zawiera realne FOMO (czyli Fear Of Missing Out, po polsku: lęk przed tym, że coś nas omija). Mamy tu na myśli to, że nie możemy przesadzić ze skalą problemu (tak nie robimy: te ubrania sprawią, że przejdzie Ci depresja).

Dobre FOMO składa się z dwóch elementów:

  • odpowiedzi na pytanie: dlaczego TERAZ jest dobry moment na decyzję o zakupie,
  • co się stanie, gdy olejemy jej podjęcie. 

Bazujemy tu na języku straty. 

Najlepsza sytuacja jest wtedy, gdy nasza oferta jest:

  • ograniczona czasowo (np. później cena rośnie lub wyłączamy sprzedaż w ogóle),
  • limitowana (np. liczbą dostępnych sztuk, miejsc na szkoleniu).

Przykład: możesz skorzystać z tej oferty tylko do dnia X, bo później zamykamy zapisy.

Przykład 2: promocja trwa tylko do X, a potem cena rośnie i już nigdy nie wróci. 

Podsumowanie oferty i przedstawienie ceny

Nie wystarczy podać „gołej” ceny produktu, bo klient może:

  • nie przeczytać całej oferty, a przez to nie wiedzieć, co dokładnie dostaje,
  • uznać, że konkurencja ma taniej i do widzenia.

Musimy przedstawić cenę, czyli:

  • napisać, co wchodzi w skład pakietu (to powinno znajdować się nad ceną),
  • zobrazować cenę (czyli porównać ją do zamiennika naszego produktu lub do czegoś, co klient dobrze zna, np. produkt Z kosztuje tylko tyle, co dwie kawy w Starbucksie), 
  • wspomnieć o praktycznych detalach (np. gwarancji satysfakcji, certyfikatach, możliwości wzięcia faktury na firmę).

Dodatkowe elementy

Wzór oferty handlowej powinien zawierać także dodatkowe elementy, czyli:

  • FAQ (Frequently Asked Questions, po polsku: często zadawane pytania. Odpowiadamy tu na pytania, które mogą pojawić się w głowie klienta, np. Jak często będę dostawać produkt Z w subskrypcji? Czy można wziąć fakturę na firmę? Do kiedy będę miał dostęp do kursu?),
  • sekcja DEMO, czyli miejsce, w którym pokażemy produkt od środka, np. w formie przykładowej lekcji kursu, rozdziału e-booka, 
  • górne menu, które pozwala jednym kliknięciem przeskoczyć do wybranej sekcji oferty.

Oprócz tego w treści całej oferty powinny znaleźć się:

  • nagłówki dla każdego z powyższych elementów (przedstawienia problemu, rozwiewania obaw, itd.), aby odbiorca wiedział, o czym teraz będzie czytał (i czy to dla niego ważne),
  • CTA, czyli Call To Action, wezwanie do działania, np. kupuję w najniższej cenie!, dołączam!

Czego oferta handlowa nie powinna zawierać? Najczęściej popełniane błędy

Wiemy już, jak napisać ofertę handlową, ale równie ważne jest to, jak jej nie pisać. Zobaczmy, jakie są najczęściej popełniane błędy w pisaniu ofert.

Błąd 1: Historia życia w BIO

Nie piszemy historii całego swojego życia lub firmy w sekcji BIO. Odbiorcy nie interesuje, gdzie przyszliśmy na świat i jak wyglądało nasze dzieciństwo. Potencjalni klienci chcą informacji kim jesteśmy i dlaczego znamy się na rozwiązaniu danego problemu. 

Błąd 2: Wezwanie do miliona działań

Profesjonalna oferta handlowa ma zawierać kilka przycisków CTA, które prowadzą do tego samego punktu, np. koszyka lub sekcji z ceną. Nie umieszczamy w tej samej ofercie CTA do:

  • zapisu na newsletter,
  • dołączenia do grupy na Facebooku itd.,

bo to wprowadza zamieszanie.

Błąd 3: Słowa, które nic nie znaczą

Najlepszy, wysoka jakość, solidny, atrakcyjny, wieloletnie doświadczenie, spełniający oczekiwania… te słowa, których oferta handlowa nie powinna zawierać, bo nic konkretnego nie znaczą. Zamiast nich o wiele lepiej wyjaśnić, dlatego produkt jest najlepszy czy dlaczego miałby być atrakcyjny.

Przykład: „najlepsze buty do biegania” zmieńmy w „buty do biegania po trudnym terenie z antypoślizgową podeszwą, która zapewnia przyczepność nawet podczas deszczu”.

Pisanie oferty handlowej — przydatne tricki i wskazówki

Pisanie oferty handlowej jest łatwiejsze, gdy stosujemy się do tych wskazówek:

Wskazówka 1: Haczyk i nagłówki piszemy na końcu

Bazują one na treści oferty, więc dobrze jest zostawić je na koniec. Nagłówki mają zawierać kwintesencję tego, o czym odbiorca przeczyta w danej sekcji (mogą być w formie pytań lub zdań twierdzących). Haczyk to możliwie krótkie podsumowanie oferty. Albo inaczej: wyobraź sobie, że „haczyk” to zwiastun Twojej oferty. Ma zachęcać do czytania dalej, dlatego powinien zawierać najważniejsze dla odbiorców cechy naszego produktu.

Wskazówka 2: Badanie grupy docelowej

Przed pisaniem oferty warto zbadać swoją grupę docelową. Podsunie ona trafne sformułowania, które najlepiej oddadzą problemy, z którymi mierzą się nasi odbiorcy. Pod wpływem badania grupy odbiorczej możemy odkryć  też  pytania, rozterki i obawy, na które sami byśmy nie wpadli, a które warto opisać w ofercie.

Wskazówka 3: Wzór oferty handlowej

Warto na początek stworzyć sobie wzór oferty, by wiedzieć, jakie sekcje chcemy uwzględnić, gdzie mają się znaleźć i co ma w nich mniej więcej być. Możemy to zrobić na kartce lub na komputerze. 

Jak powinna wyglądać nowoczesna oferta handlowa?

Nowoczesna oferta handlowa to nie tylko treść. Odbiorcy mają mało czasu i musimy to wziąć pod uwagę. Dlatego tam, gdzie się da, zamiast pisać, pokazujemy (np. screeny platformy kursowej). Oprócz tego strona ofertowa musi być:

  • atrakcyjna wizualnie (nie, dekoracyjne fonty nie będą czytelne w akapitach),
  • estetyczna („brzydkie” i niedopracowane strony wyglądają podejrzanie). 

Uważajmy też na zestawienia kolorystyczne, by tekst był dobrze widoczny.

Przykładowa oferta handlowa — wzór

Wiemy już, co to jest oferta handlowa i jakie są jej elementy. Zebraliśmy je tutaj w jedną całość, dzięki czemu widać, jakie kroki należy przejść podczas pisania:

  • „haczyk” + CTA,
  • licznik,
  • przedstawienie problemu,
  • przestawienie rozwiązania,
  • rozwiewanie obaw,
  • DEMO,
  • CTA,
  • BIO,
  • opinie,
  • gwarancja satysfakcji,
  • harmonogram,
  • FOMO,
  • podsumowanie oferty,
  • przedstawienie ceny,
  • CTA,
  • FAQ,
  • licznik,
  • CTA. 

Jak przygotować ofertę handlową — Twoja checklista

Jak napisać ofertę handlową, by miała ręce i nogi? Gdy już mamy wstępną treść do poszczególnych sekcji, musimy:

  • sprawdzić ją pod kątem merytorycznym, stylistycznym, ortograficznym, interpunkcyjnym itd.,
  • przeczytać ją na głos, by sprawdzić, czy wszystko brzmi naturalnie,
  • ułożyć ją na stronie (np. na WordPressie z wtyczką Elementor, tilda.cc, webflow.com itp. ),
  • przygotować grafiki i dodać je na stronę (tak samo wideo i inne dodatki),
  • ponownie sprawdzić poprawność treści,
  • przeklikać całą stronę i sprawdzić, czy wszystko działa tak, jak trzeba (łącznie z koszykiem zakupowym i procedurą zakupu).

Sprawdź również

Poznaj swoje TALENTY i pracuj EFEKTYWNIEJ! | Natalia Kwiatkowska
Podcast

Poznaj swoje TALENTY i pracuj EFEKTYWNIEJ! | Natalia Kwiatkowska

W tym odcinku porozmawiamy o talentach, które sprawiają, że możemy pracować bardziej w zgodzie ze sobą oraz lepiej komunikować się z otoczeniem. Mowa o talentach Gallupa! Porozmawiam o nich z Natalią Kwiatkowską.

Czytaj więcej
Jak WYDAWAĆ KURSY innych EKSPERTÓW? | Patryk Czerniejewski
Podcast

Jak WYDAWAĆ KURSY innych EKSPERTÓW? | Patryk Czerniejewski

Jak to jest tworzyć platformę kursową, na której wydajesz produkty innych osób? Dzisiaj porozmawiamy, jak wygląda podział obowiązków w takim układzie, jak się wybiera ekspertów do współpracy oraz z jakimi wyzwaniami to się wiąże.

Czytaj więcej
Czy sztuczna inteligencja zabierze mi pracę? Rozmowa z Jowitą Michalską.
Podcast

Czy sztuczna inteligencja zabierze mi pracę? Rozmowa z Jowitą Michalską.

Transkrypcja podcastu: Magda: Chodź do nas, zaraz zaczynamy podróż w niedaleką przyszłość. Dopiero jako dorosła osoba nauczyłam się, że warto skupiać się na rzeczach, na które mamy wpływ. Ten odcinek jest o wpływie sztucznej inteligencji na naszą pracę w przyszłości, więc rozwinę tę myśl na jej przykładzie. W Internecie znajdziemy masę artykułów pod tytułem „sztuczna […]

Czytaj więcej
Skuteczna baza mailingowa: jak ją stworzyć i wykorzystać w twojej strategii marketingowej?
Marketing

Skuteczna baza mailingowa: jak ją stworzyć i wykorzystać w twojej strategii marketingowej?

W 2023 roku wysyłano 347,3 miliarda maili (czyli 347 300 000 000) DZIENNIE. Liczba ta rośnie z roku na rok, a mimo tego wiele osób uważa, że wysyłanie wiadomości marketingowych to strata czasu. Czy aby na pewno? Niekoniecznie! Dobrze zbudowana baza mailingowa może znacznie zwiększyć naszą sprzedaż. Jest tylko kilka „ale”…

Czytaj więcej
Jak budować MARKĘ OSOBISTĄ, żeby ZARABIAĆ na wiedzy? | Agata Koman
Podcast

Jak budować MARKĘ OSOBISTĄ, żeby ZARABIAĆ na wiedzy? | Agata Koman

Gdy podejmujemy decyzję o zakupie produktu edukacyjnego, często ważna jest osoba, która dzieli się wiedzą. Dlatego warto budować swój wizerunek i renomę eksperta we właściwy sposób. Właściwy, czyli taki, który przyciągnie do nas osoby, z którymi chcemy współpracować. Które najbardziej skorzystają z naszej wiedzy.

Czytaj więcej
5 BŁĘDÓW podczas sprzedaży PRODUKTÓW CYFROWYCH
Podcast

5 BŁĘDÓW podczas sprzedaży PRODUKTÓW CYFROWYCH

Ten odcinek jest dla osób, które już mają własny produkt edukacyjny i go sprzedają lub zamierzają sprzedawać. Omówię w nim 5 obszarów, w których często pojawiają się braki. Pokażę palcem, czego dokładnie brakuje i jak można to zmienić.

Czytaj więcej

Idę jak burza

Newsletter, gdzie pokazujemy kulisy budowania biznesu edu. Bez lania wody. Za 0 zł. Co 2 tygodnie o 17:00.

.