Notifikacje Chcesz stworzyć i sprzedać swój pierwszy e-book/kurs online? Sprawdź newsletter Kasa Za Wiedzę!Sprawdzam! Notifikacje

Jak tworzyć efektowne rolki na Instagramie? Poradnik dla początkujących

Na Instagramie jest teraz mnóstwo poradników „Jak zrobić 30 rolek w godzinę” albo „Zrób viralową rolkę w minutę”. Jednym słowem: idziemy w ilość zamiast w jakość, oczekując spektakularnych efektów i jednocześnie szybko się wypalając. Zamiast tego warto w pierwszej kolejności przemyśleć, w jaki sposób rolki mają zadziałać w naszym biznesie, a dopiero potem – jak je zrobić. Obie te rzeczy znajdziesz w tym wpisie.

Jak tworzyć efektowne rolki na Instagramie? Poradnik dla początkujących

Magda Owsiany

Opublikowano: 11 września 2024

13 minut czytania

  • Udostępnij:
Jak tworzyć efektowne rolki na Instagramie? Poradnik dla początkujących

Z artykułu dowiesz się:

  • czym są Instagram Reels,
  • jakie są rodzaje rolek na Instagramie i jak je tworzyć,
  • co zrobić, by rolki przynosiły efekty
  • i dlaczego w ogóle warto je publikować w mediach społecznościowych.

Co to jest rolka na Instagramie?

Rolki na Instagramie (inaczej: Instagram Reels) to jedna z form prostowania w tym medium społecznościowym. Są to krótkie filmy (maksymalnie 90-sekundowe).

Definicja rolki na Instagramie

W przeciwieństwie do InstaStories, rolki nie znikają po 24 godzinach. Są ciągle widoczne na profilu użytkownika, który je dodał. Mogą pojawiać się też w Karcie Eksploruj (lupka) oraz w proponowanych rolkach. Działają one na zasadzie postów, czyli można je komentować, udostępniać, polubiać oraz zapisywać.

Rodzaje rolek na Instagramie + przykłady

Rodzajów Instagram Reels jest tyle, że gdybyśmy chcieli wymienić je wszystkie, to siedzielibyśmy tu razem co najmniej do wieczora (chyba, że u Ciebie już jest wieczór, to w takim razie do rana). Dlatego skupimy się na tych najciekawszych z punktu widzenia biznesu:

  • humorystyczne skecze – podejmują tematy, które dotyczą rzeczywistości i problemów naszych odbiorców. Dzięki temu mogą oni nabrać do nich dystansu i się uśmiechnąć (np. „Kiedy przerwę w treningu potraktujesz zbyt dosłownie”),
  • „gadająca głowa” –  pogadanka, podczas której omawiamy istotny dla naszych odbiorców temat lub odpowiadamy na pytania (ważne, by odpowiedź była zwięzła, ponieważ rolka ma ograniczony czas, a odbiorcy – uwagę, np. „Zaczynasz stawiać granice? Uważaj na to”),
  • inspiracje – możemy pokazać:
  • obalanie mitów – może przybrać formę pogadanki. Pokazujemy tutaj swoje stanowisko w jakimś trudnym temacie albo w takim, w którym jest ogólny konsensus, z którym się nie zgadzamy (np. wszyscy każą publikować Instagram Reels codziennie, a my pokazujemy, żeby robić to dwa razy w tygodniu albo żeby postować karuzele lub „błąd to wcale nie porażka”),
  • testymoniale (opinie) i case studies – dzielimy się historiami naszych klientów/odbiorców, którzy wykorzystali nasz produkt i dzięki temu doszli do swojego celu. Wykorzystujemy tutaj social proof (społeczny dowód słuszności), które pokazuje że rzeczywiście znamy się na rzeczy, np. „Strach w biznesie jest normalny”,,
  • tutoriale – pokazujemy jak coś zrobić krok po kroku. Powinny to być małe kęsy wiedzy, które można wdrożyć od razu (np. ćwiczenie na rozluźnienie szyi w pracy lub meal prep na dwa dni dla dwóch osób),
  • przed i po – pokazujemy stan przed i po zastosowaniu produktu (np. przedstawienie kursu online o naprawianiu relacji z jedzeniem – „Mierzę spodnie sprzed 3 lat”)

Jak zrobić rolkę na Instagramie?

Rolki możemy przygotowywać na różne sposoby: dzięki wbudowanym narzędziom Instagrama lub z pomocą tych zewnętrznych.

Krok 1: Zdecyduj, gdzie będziesz tworzyć rolkę na Instagram

Zanim przejdziemy do tworzenia wideo, zdecydujmy, gdzie będziemy to robić (listę pomocnych narzędzi znajdziesz nieco niżej). Rekomendujemy nagrywanie filmików aparatem w telefonie i montaż w zewnętrznej aplikacji, ponieważ wtedy otrzymujemy znacznie lepszą jakość i mamy więcej możliwości (możemy chociażby dodać napisy do pogadanek, co jest problematyczne na Instagramie).

Krok 2: Tworzenie Instagram Reels

By stworzyć rolkę, musimy:

  • przygotować scenariusz rolki,
  • nagrać wideo,
  • zmontować je i dodać napisy,
  • przygotować okładkę (możemy też wybrać dowolny kadr z rolki),
  • przygotować opis (możemy napisać go wcześniej i skopiować lub pisać bezpośrednio podczas dodawania rolki).

Edycja i efekty w rolkach na Instagramie

Podczas tworzenia rolek na Instagram możemy korzystać z różnych efektów oraz filtrów (zarówno bezpośrednio w aplikacji jak i w narzędziach zewnętrznych).

Dostępne efekty, filtry i szablony

Filtry i efekty warto wykorzystywać wtedy, gdy chcemy zrobić jakiś skecz (tak zrobiliśmy w rolkach: „POV: czekam na idealny moment” i „Jak widzą mnie ludzie, gdy dzielę się wiedzą VS gdy dowiedzą się, że mam 25 lat”). Dobrym przykładem jest także rolka @brock11johnson & @hbpilates: „You’re crying about how low your Reels views are but your pilates instructor saw you”

W Instagram Reels możemy także wykorzystać efekty, które sprawiają, że nasze wideo wygląda jak np. film z lat 30.

Jeśli nie potrafimy jeszcze montować, możemy skorzystać z gotowych szablonów udostępnianych przez innych twórców (warto zapisywać sobie rolki z szablonami, by później łatwo je znaleźć). 

Edycja dźwięku i dodawanie muzyki

Uważajmy, by nie dodawać do rolek utworów muzycznych, do których nie mamy praw, ponieważ nasze wideo może zostać wtedy wyciszone lub całkowicie usunięte. O wiele bezpieczniej jest wybierać muzykę, którą znajdziesz w bibliotekach utworów. „Bibliotekach”, ponieważ są dwie:

  1. ta, która umożliwia wykorzystywanie utworów na potrzeby osobiste, czyli niekomercyjne,
  2. ta, z której mogą korzystać konta biznesowe. 

Gdy już wybierzemy utwór, możemy dopasować go do swojej rolki poprzez:

  • przyciszanie i zgłaśnianie,
  • wybieranie odpowiedniego fragmentu, by muzyka zgrywała się z wideo,
  • przycinanie.

Dodawanie napisów i hashtagów

Wiele osób korzysta z apki w trybie wyciszonym i przez to automatycznie omija treści, których nie może skonsumować bez dźwięku (czyli te bez napisów). Dodawanie napisów na Instagramie to świetny sposób, żeby zwiększyć zasięg, jednak robienie tego bezpośrednio w aplikacji Instagram jest niewygodne (szczególnie w przypadku pogadanek, bo samo wyrzucenie nagłówka jeszcze jakoś można przeżyć). W tym celu lepiej skorzystać z zewnętrznych aplikacji, które:

  • automatycznie dodają napisy,
  • oferują więcej fontów.

Dodanie odpowiednich hashtagów w opisie rolki sprawi, że nasze treści wideo trafią do szerszej publiczności, zainteresowanej konkretnym tematem.

Narzędzia do tworzenia rolek

researchTally.so (ankiety + research) / ankiety na Instagramie
scenariuszGoogle Docs / Notion
nagrywanieLumix GH5 (gdy światło jest do 💩) / iPhone 12 Mini (lub inny smartfon z dobrym aparatem) / DJI Mic 2 (mikrofon) + dodatkowe oświetlenie
montażCapCut (mobile/desktop)
napisy Captions (dodają się automatycznie)
muzykaEpidemic Sound
automatyzacjaMany Chat („skomentuj BURZA, by sprawdzić ofertę” > odbiorca komentuje i dostaje link w wiadomości prywatnej)

Publikowanie rolki na Instagramie

By opublikować rolkę, otwieramy aplikację Instagram i klikamy znajdujący się na środku paska dolnego „+”. Następnie wybieramy format „Rolka” i:

  • wybieramy przygotowany wcześniej materiał (jeśli przygotowaliśmy wideo w zewnętrznej aplikacji)
  • lub zaczynamy tworzyć rolkę (klikamy wtedy “Aparat” i nagrywamy wideo, przytrzymując przycisk nagrywania przez cały czas, a następnie dodajemy napisy),
  • wybieramy muzykę, jeśli nie będzie ona przeszkadzać w odbiorze treści wideo i jeśli nie dodaliśmy jej wcześniej do wideo,
  • przechodzimy dalej i dodajemy okładkę (możemy wgrać przygotowaną wcześniej lub wybrać kadr z rolki) oraz opis, hashtagi i CTA (wezwanie do działania).

W ustawieniach zaawansowanych możemy wybrać opcję zaplanowania publikacji, jeśli chcemy odłożyć to w czasie, bo np. tworzymy instagramowe rolki w piątki na cały kolejny tydzień. 

Udostępnianie rolek na profilu użytkownika

Niektórzy obserwujący nas użytkownicy Instagrama zobaczą rolkę na stronie głównej zaraz po wejściu w aplikację. Niestety, algorytm nie jest doskonały, więc do wielu osób nasze treści nie dotrą Instagram Reels można udostępniać także w relacjach. Ważne jest jednak to, by nie robić tego bez kontekstu, czyli:

  • najpierw poruszamy temat wprowadzający do tematu rolki, np. omówienie popularnego problemu,
  • a dopiero potem przechodzimy płynnie do rolki, w której odbiorcy znajdą rozwiązanie problemu, inspirację, wskazówkę czy cokolwiek innego. 

Dzięki temu odbiorcy chętniej klikną i obejrzą, a może nawet zostawią komentarz. 

Przykład: 

  1. O jak supercudownie, w końcu sezon na dynie! (na tle zdjęcia z dynią wielkości głowy)
  2. Screen poprzedniego kafelka z dopiskiem: tylko co z niej teraz zrobić?
  3. Rolka z trzema inspiracjami na obiad. 

Możemy spotkać się także z radami, by nie udostępniać rolek w relacjach w ogóle, ponieważ to obniża zasięgi. Radzimy testować różne rozwiązania, bo może się okazać, że na innym profilu faktycznie to będzie zabójcze dla zasięgów. 

Opcje udostępniania rolki na Instagramie

W opcjach udostępniania rolki na Instagramie możemy:

  • wyłączyć możliwość komentowania,
  • zdecydować, do kogo ma trafić dana publikacja (tylko do naszych obserwujących czy do wszystkich użytkowników aplikacji).

Jak zwiększyć wyświetlenia swojej rolki na Instagramie?

Większość twórców chce, by ich rolka poszła w viral, czyli by dotarła do wielu odbiorców. O te zasięgi możemy zadbać na różne sposoby.

Chwytliwy nagłówek

By przykuć uwagę odbiorców, mamy tylko kilka sekund. Dlatego powinniśmy zadbać o to, by zachęcić ich do dalszego oglądania już od pierwszej sekundy. Możemy zrobić to na dwa sposoby:

  1. nagłówek od razu zawiera informacje, co będzie w rolce (np. poznaj fenomenalne narzędzie do dodawania napisów za 0 zł. Przykład: „Jak wyczyścić dźwięk na nagraniu z hałasów”),
  2. niejednoznaczny wstęp do rolki sprawia, że odbiorca chce oglądać ją do końca, by poznać rezultat lub zobaczyć, co się zmieni (ten sposób można wykorzystać w skeczach czy Instagram Reels przedstawiających produkt w kreatywny sposób. Przykład: „Jeśli masz 30 lat, to…”). 

Trendujące dźwięki

Trendujące dźwięki mogą pomóc w zwiększeniu zasięgu rolki, ale nie jest to zasada, która zawsze się sprawdza. O wiele ważniejsza jest sama treść, bo jeśli nie będzie przykuwać uwagi i nie będzie poruszać ważnego dla odbiorców tematu, zasięgi będą niskie. 

Napisy

Wiele osób korzysta z Instagrama w trybie wyciszonym (np. gdy dziecko zasnęło, ale trzeba jeszcze z nim poleżeć dla pewności, w autobusie czy na nudnych wykładach). Jeśli w rolce nie będzie napisów, odbiorcy ją pominą. Algorytm uzna wtedy, że treść jest mało interesująca i przestanie puszczać naszą rolkę dalej w świat. 

Trzy Złote Zasady Instagram Reels

Jeśli chcemy tworzyć rolki, które będą chętnie komentowane, zapisywane, udostępniane i przede wszystkim będą osiągać nasze cele biznesowe, musimy pamiętać o trzech kluczowych zasadach. 

Krótkość i zwięzłość

Dbamy o dynamiczny montaż, czyli taki, by w rolce nie było:

  • momentów ciszy,
  • przejęzyczeń,
  • powtarzania w kółko tego samego,
  • yyyy, eeee. 

Szczególnie ważne jest też to, by nie doprowadzić do miliona cięć i pstrokacizny. Jak to zrobić? Obejrzyjmy wideo, które przygotowaliśmy. Jeśli:

  • nudzimy się w trakcie oglądania – musimy coś zmienić,
  • czujemy przesyt i nie nadążamy – musimy coś zmienić.

Przykład: Gdy pokazujemy ćwiczenie „martwy ciąg”, usuwamy z nagrania szukanie sprzętu, poprawianie pozycji o milimetry przez pół minuty (tego na nagraniu nie widać, możemy o tym opowiedzieć) itd., a zostawiamy kwintesencję. 

To, że nasza rolka może trwać 90 sekund nie oznacza, że musimy na siłę ją rozciągać. Czasem warto ją po prostu skrócić. 

Atrakcyjność i kreatywność

Podczas scrollowania Instagrama warto przyglądać się różnym rolkom, niekoniecznie tym z naszej branży. Dzięki temu znajdziemy ciekawe rozwiązania i motywy, np. wideo o kosztach trenowania łyżwiarstwa figurowego rozłożonych na czynniki pierwsze przełożyliśmy na koszty tworzenia kursu online. 

Regularność publikowania

Regularność nie oznacza robienia czegoś codziennie. Możemy publikować rolki regularnie, np. raz w tygodniu, jednocześnie przeplatając je z innymi formatami. 

Wiele osób ma jednak taki problem: nagrywają 10 rolek z rzędu i publikują w dwa tygodnie, a później cisza w eterze przez miesiąc. Albo: chcą nagrywać rolki, tylko czekają, aż będą mieć na to czas (spoiler alert: jeśli tego nie zaplanujemy, nigdy nie będziemy mieć czasu, bo ciągle będzie coś ważniejszego do zrobienia). By tego uniknąć:

  • przemyślmy, jak często jesteśmy w stanie publikować (np. 1-2 razy w tygodniu),
  • zaplanujmy dzień tworzenia rolek,
  • publikujmy rolki w trybie „zaplanuj”, czyli tak, by same się opublikowały w wybranym przez nas czasie. 

Dlaczego warto publikować Instagram Reels?

Publikowanie rolek na Instagramie nie jest złem koniecznym. Dzięki Instagram Reels możemy realizować nasze cele biznesowe.

Zwiększenie widoczności profilu

Rolki skutecznie trafiają do nowych odbiorców. Jeśli będą dla nich w jakiś sposób przydatne, zostaną z nami na dłużej i z czasem mogą zmienić się w (potencjalnych) klientów.

Im częściej będziemy publikować rolki, analizować co działa, a co nie i wyciągać wnioski, a później wdrażać je w kolejnych Instagram Reels, tym większe będą nasze zasięgi.

Zwiększenie zaangażowania użytkowników

W rolce możemy poruszyć jakiś kontrowersyjny temat lub zapytać odbiorców o ich zdanie w konkretnej kwestii, doświadczenia w danej dziedzinie itd., dzięki czemu będą oni chętniej:

  • komentować,
  • odpowiadać w ankiecie,
  • udostępniać naszą rolkę dalej. 

Możliwości marketingowe

„Merci wyraża więcej niż 1000 słów”, ale zdjęcia czy opisy niekoniecznie (np. nie pokażą, jak w różnym świetle mienią się buty dla panny młodej). Czasem o wiele lepiej jest przedstawić produkt/usługę na rolce, żeby pokazać więcej. 

Dzięki rolkom możemy także pokazać siebie:

  • w jaki sposób mówimy (jaką mamy intonację i barwę głosu),
  • jak gestykulujemy,
  • jakie jest nasze poczucie humoru.

Odbiorcy mogą poczuć płynący od nas spokój, pewność siebie i profesjonalizm. To pomaga w tworzeniu marki osobistej

Inną opcją jest pokazanie, jak działa nasze narzędzie, np. przeklikujemy szablon i uzupełniamy go, by pokazać jak automatycznie wylicza dane wartości.

Podsumowanie: Najważniejsze wskazówki dotyczące tworzenia rolki na Instagramie

By stworzyć dobrą rolkę:

  • pytajmy odbiorców o to, jakie mają problemy i z czym nie potrafią sobie poradzić lub korzystajmy z pytań, które sami nam zadają (to sprawi, że bardziej się zaangażują),
  • dbajmy o dynamiczny montaż, by rolka była zwięzła i ciekawa (szukajmy inspiracji na wideo w treściach innych twórców spoza naszej branży, by nie powielać w kółko tych samych pomysłów),
  • publikujmy regularnie i analizujmy efekty (dzięki temu zyskamy doświadczenie oraz wiedzę, jak tworzyć lepsze Instagram Reels),
  • planujmy, kiedy będziemy tworzyć i publikować rolki
  • i pamiętajmy, że tworzenie rolek nie jest tylko przykrym obowiązkiem.

Sprawdź również

Popraw widoczność strony w Google (SEO) i pozyskaj więcej KLIENTÓW | Ewelina Podrez-Siama
Podcast

Popraw widoczność strony w Google (SEO) i pozyskaj więcej KLIENTÓW | Ewelina Podrez-Siama

Dzisiaj porozmawiamy o tym, w jaki sposób przygotować naszą stronę pod to, by odbiorcy mogli nas znaleźć.

Czytaj więcej
Czy musisz mieć bardzo WĄSKĄ NISZĘ? | Patryk Topoliński
Podcast

Czy musisz mieć bardzo WĄSKĄ NISZĘ? | Patryk Topoliński

W tym odcinku posłuchasz o tym:- czy lepiej prowadzić sprzedaż okienkową czy ciągłą?
– czy musisz mieć bardzo wąską niszę, by zarabiać na wiedzy?
– jak testować, czy wskazówki biznesowych guru są dobre dla Ciebie?
– jak przejść od biznesu usługowego do produktów edukacyjnych na przykładzie Językowej Siłki Patryka.

Czytaj więcej
Poznaj swoje TALENTY i pracuj EFEKTYWNIEJ! | Natalia Kwiatkowska
Podcast

Poznaj swoje TALENTY i pracuj EFEKTYWNIEJ! | Natalia Kwiatkowska

W tym odcinku porozmawiamy o talentach, które sprawiają, że możemy pracować bardziej w zgodzie ze sobą oraz lepiej komunikować się z otoczeniem. Mowa o talentach Gallupa! Porozmawiam o nich z Natalią Kwiatkowską.

Czytaj więcej
Jak ANALIZOWAĆ DANE o swoim biznesie z pomocą GOOGLE ANALYTICS? | Maciej Lewiński
Podcast

Jak ANALIZOWAĆ DANE o swoim biznesie z pomocą GOOGLE ANALYTICS? | Maciej Lewiński

Jak decydować o tym, jakie kolejne kroki postawić na swojej ścieżce biznesowej? Dzięki analizie danych! Z jakimi treściami nasi odbiorcy wchodzą w interakcję? Jakie typy postów, maili czy innych informacji na stronie sprawiają, że odbiorcy zamieniają się w klientów? Taką rokminę można przeprowadzić z pomocą narzędzia Google Analytics. Dziś porozmawiamy o tym, jak ono działa i jak można z niego skorzystać.

Czytaj więcej
Jak radzić sobie z FAKAPAMI i trudnościami w BIZNESIE ONLINE? | Andrzej Tucholski
Podcast

Jak radzić sobie z FAKAPAMI i trudnościami w BIZNESIE ONLINE? | Andrzej Tucholski

Dziś na tapet wjeżdża temat tego, jak możemy dbać o naszą odporność psychiczną, gdy prowadzimy biznes online. Jak się nie zajechać, gdy przeskakiwanie ponad kłodami ciskanymi przez los to nasz chleb powszedni?

Czytaj więcej
Ile wiedzy dać za darmo, czyli jak dzielić się swoją wiedzą online
Marketing

Ile wiedzy dać za darmo, czyli jak dzielić się swoją wiedzą online

Rozdawanie wiedzy za darmo nie ma sensu? To nieprawda! Nawet jeśli będziemy postować codziennie, robić lajwy, webinary, nagrywać podcast itd., znajdą się ludzie, którzy sięgną po nasze płatne produkty. Czasem zrobią to w ramach podziękowania, a czasem w poszukiwaniu jeszcze głębszej wiedzy. Sprawdźmy, dlaczego warto dzielić się wiedzą za darmo i jak to umiejętnie zrobić.

Czytaj więcej

Idę jak burza

Newsletter, gdzie pokazujemy kulisy budowania biznesu edu. Bez lania wody. Za 0 zł. Co 2 tygodnie o 17:00.

.