Chcesz stworzyć i sprzedać swój pierwszy e-book/kurs online? Sprawdź newsletter Kasa Za Wiedzę!Sprawdzam!
Na Instagramie jest teraz mnóstwo poradników „Jak zrobić 30 rolek w godzinę” albo „Zrób viralową rolkę w minutę”. Jednym słowem: idziemy w ilość zamiast w jakość, oczekując spektakularnych efektów i jednocześnie szybko się wypalając. Zamiast tego warto w pierwszej kolejności przemyśleć, w jaki sposób rolki mają zadziałać w naszym biznesie, a dopiero potem – jak je zrobić. Obie te rzeczy znajdziesz w tym wpisie.
Z artykułu dowiesz się:
Rolki na Instagramie (inaczej: Instagram Reels) to jedna z form prostowania w tym medium społecznościowym. Są to krótkie filmy (maksymalnie 90-sekundowe).
W przeciwieństwie do InstaStories, rolki nie znikają po 24 godzinach. Są ciągle widoczne na profilu użytkownika, który je dodał. Mogą pojawiać się też w Karcie Eksploruj (lupka) oraz w proponowanych rolkach. Działają one na zasadzie postów, czyli można je komentować, udostępniać, polubiać oraz zapisywać.
Rodzajów Instagram Reels jest tyle, że gdybyśmy chcieli wymienić je wszystkie, to siedzielibyśmy tu razem co najmniej do wieczora (chyba, że u Ciebie już jest wieczór, to w takim razie do rana). Dlatego skupimy się na tych najciekawszych z punktu widzenia biznesu:
Rolki możemy przygotowywać na różne sposoby: dzięki wbudowanym narzędziom Instagrama lub z pomocą tych zewnętrznych.
Zanim przejdziemy do tworzenia wideo, zdecydujmy, gdzie będziemy to robić (listę pomocnych narzędzi znajdziesz nieco niżej). Rekomendujemy nagrywanie filmików aparatem w telefonie i montaż w zewnętrznej aplikacji, ponieważ wtedy otrzymujemy znacznie lepszą jakość i mamy więcej możliwości (możemy chociażby dodać napisy do pogadanek, co jest problematyczne na Instagramie).
By stworzyć rolkę, musimy:
Podczas tworzenia rolek na Instagram możemy korzystać z różnych efektów oraz filtrów (zarówno bezpośrednio w aplikacji jak i w narzędziach zewnętrznych).
Filtry i efekty warto wykorzystywać wtedy, gdy chcemy zrobić jakiś skecz (tak zrobiliśmy w rolkach: „POV: czekam na idealny moment” i „Jak widzą mnie ludzie, gdy dzielę się wiedzą VS gdy dowiedzą się, że mam 25 lat”). Dobrym przykładem jest także rolka @brock11johnson & @hbpilates: „You’re crying about how low your Reels views are but your pilates instructor saw you”.
W Instagram Reels możemy także wykorzystać efekty, które sprawiają, że nasze wideo wygląda jak np. film z lat 30.
Jeśli nie potrafimy jeszcze montować, możemy skorzystać z gotowych szablonów udostępnianych przez innych twórców (warto zapisywać sobie rolki z szablonami, by później łatwo je znaleźć).
Uważajmy, by nie dodawać do rolek utworów muzycznych, do których nie mamy praw, ponieważ nasze wideo może zostać wtedy wyciszone lub całkowicie usunięte. O wiele bezpieczniej jest wybierać muzykę, którą znajdziesz w bibliotekach utworów. „Bibliotekach”, ponieważ są dwie:
Gdy już wybierzemy utwór, możemy dopasować go do swojej rolki poprzez:
Wiele osób korzysta z apki w trybie wyciszonym i przez to automatycznie omija treści, których nie może skonsumować bez dźwięku (czyli te bez napisów). Dodawanie napisów na Instagramie to świetny sposób, żeby zwiększyć zasięg, jednak robienie tego bezpośrednio w aplikacji Instagram jest niewygodne (szczególnie w przypadku pogadanek, bo samo wyrzucenie nagłówka jeszcze jakoś można przeżyć). W tym celu lepiej skorzystać z zewnętrznych aplikacji, które:
Dodanie odpowiednich hashtagów w opisie rolki sprawi, że nasze treści wideo trafią do szerszej publiczności, zainteresowanej konkretnym tematem.
research | Tally.so (ankiety + research) / ankiety na Instagramie |
scenariusz | Google Docs / Notion |
nagrywanie | Lumix GH5 (gdy światło jest do 💩) / iPhone 12 Mini (lub inny smartfon z dobrym aparatem) / DJI Mic 2 (mikrofon) + dodatkowe oświetlenie |
montaż | CapCut (mobile/desktop) |
napisy | Captions (dodają się automatycznie) |
muzyka | Epidemic Sound |
automatyzacja | Many Chat („skomentuj BURZA, by sprawdzić ofertę” > odbiorca komentuje i dostaje link w wiadomości prywatnej) |
By opublikować rolkę, otwieramy aplikację Instagram i klikamy znajdujący się na środku paska dolnego „+”. Następnie wybieramy format „Rolka” i:
W ustawieniach zaawansowanych możemy wybrać opcję zaplanowania publikacji, jeśli chcemy odłożyć to w czasie, bo np. tworzymy instagramowe rolki w piątki na cały kolejny tydzień.
Niektórzy obserwujący nas użytkownicy Instagrama zobaczą rolkę na stronie głównej zaraz po wejściu w aplikację. Niestety, algorytm nie jest doskonały, więc do wielu osób nasze treści nie dotrą Instagram Reels można udostępniać także w relacjach. Ważne jest jednak to, by nie robić tego bez kontekstu, czyli:
Dzięki temu odbiorcy chętniej klikną i obejrzą, a może nawet zostawią komentarz.
Przykład:
Możemy spotkać się także z radami, by nie udostępniać rolek w relacjach w ogóle, ponieważ to obniża zasięgi. Radzimy testować różne rozwiązania, bo może się okazać, że na innym profilu faktycznie to będzie zabójcze dla zasięgów.
W opcjach udostępniania rolki na Instagramie możemy:
Większość twórców chce, by ich rolka poszła w viral, czyli by dotarła do wielu odbiorców. O te zasięgi możemy zadbać na różne sposoby.
By przykuć uwagę odbiorców, mamy tylko kilka sekund. Dlatego powinniśmy zadbać o to, by zachęcić ich do dalszego oglądania już od pierwszej sekundy. Możemy zrobić to na dwa sposoby:
Trendujące dźwięki mogą pomóc w zwiększeniu zasięgu rolki, ale nie jest to zasada, która zawsze się sprawdza. O wiele ważniejsza jest sama treść, bo jeśli nie będzie przykuwać uwagi i nie będzie poruszać ważnego dla odbiorców tematu, zasięgi będą niskie.
Wiele osób korzysta z Instagrama w trybie wyciszonym (np. gdy dziecko zasnęło, ale trzeba jeszcze z nim poleżeć dla pewności, w autobusie czy na nudnych wykładach). Jeśli w rolce nie będzie napisów, odbiorcy ją pominą. Algorytm uzna wtedy, że treść jest mało interesująca i przestanie puszczać naszą rolkę dalej w świat.
Jeśli chcemy tworzyć rolki, które będą chętnie komentowane, zapisywane, udostępniane i przede wszystkim będą osiągać nasze cele biznesowe, musimy pamiętać o trzech kluczowych zasadach.
Dbamy o dynamiczny montaż, czyli taki, by w rolce nie było:
Szczególnie ważne jest też to, by nie doprowadzić do miliona cięć i pstrokacizny. Jak to zrobić? Obejrzyjmy wideo, które przygotowaliśmy. Jeśli:
Przykład: Gdy pokazujemy ćwiczenie „martwy ciąg”, usuwamy z nagrania szukanie sprzętu, poprawianie pozycji o milimetry przez pół minuty (tego na nagraniu nie widać, możemy o tym opowiedzieć) itd., a zostawiamy kwintesencję.
To, że nasza rolka może trwać 90 sekund nie oznacza, że musimy na siłę ją rozciągać. Czasem warto ją po prostu skrócić.
Podczas scrollowania Instagrama warto przyglądać się różnym rolkom, niekoniecznie tym z naszej branży. Dzięki temu znajdziemy ciekawe rozwiązania i motywy, np. wideo o kosztach trenowania łyżwiarstwa figurowego rozłożonych na czynniki pierwsze przełożyliśmy na koszty tworzenia kursu online.
Regularność nie oznacza robienia czegoś codziennie. Możemy publikować rolki regularnie, np. raz w tygodniu, jednocześnie przeplatając je z innymi formatami.
Wiele osób ma jednak taki problem: nagrywają 10 rolek z rzędu i publikują w dwa tygodnie, a później cisza w eterze przez miesiąc. Albo: chcą nagrywać rolki, tylko czekają, aż będą mieć na to czas (spoiler alert: jeśli tego nie zaplanujemy, nigdy nie będziemy mieć czasu, bo ciągle będzie coś ważniejszego do zrobienia). By tego uniknąć:
Publikowanie rolek na Instagramie nie jest złem koniecznym. Dzięki Instagram Reels możemy realizować nasze cele biznesowe.
Rolki skutecznie trafiają do nowych odbiorców. Jeśli będą dla nich w jakiś sposób przydatne, zostaną z nami na dłużej i z czasem mogą zmienić się w (potencjalnych) klientów.
Im częściej będziemy publikować rolki, analizować co działa, a co nie i wyciągać wnioski, a później wdrażać je w kolejnych Instagram Reels, tym większe będą nasze zasięgi.
W rolce możemy poruszyć jakiś kontrowersyjny temat lub zapytać odbiorców o ich zdanie w konkretnej kwestii, doświadczenia w danej dziedzinie itd., dzięki czemu będą oni chętniej:
„Merci wyraża więcej niż 1000 słów”, ale zdjęcia czy opisy niekoniecznie (np. nie pokażą, jak w różnym świetle mienią się buty dla panny młodej). Czasem o wiele lepiej jest przedstawić produkt/usługę na rolce, żeby pokazać więcej.
Dzięki rolkom możemy także pokazać siebie:
Odbiorcy mogą poczuć płynący od nas spokój, pewność siebie i profesjonalizm. To pomaga w tworzeniu marki osobistej.
Inną opcją jest pokazanie, jak działa nasze narzędzie, np. przeklikujemy szablon i uzupełniamy go, by pokazać jak automatycznie wylicza dane wartości.
By stworzyć dobrą rolkę: